850 1996: Skift af antenne mast

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

850 1996: Skift af antenne mast

Indlægaf Thing » tors jan 27, 2011 16:04 pm

Hej

Mon der er nogle der ved lidt om de elektriske antenner.

Jeg skal skifte en antenne mast på en 850'er og har kigget på vejledninger på Matthewsvolvosite.com.
Og nu har jeg fået taget den gamle ud og sikret mig, at nylon-snorene er lige lang på den gamle og nye.

Når jeg forsøger at 'kører' den nye mast ned - så stopper motoren 1-2 sekunder efter at den har fået fat i den nye nylon-snor.

Når jeg tænder radioen så kører motoren i 12 sekunder og når den slukkes så kører den igen i 12 sekunder.

Er der en eller anden form for belastningssikring på motoren?
- eller kan der sidde noget fast i motoren selvom jeg synes begge nylon-snore er lige lange.

Nogle bud?

Hilsner
Thing
Erfaren bruger

Geografisk sted: Stor København

Re: 850 1996: Skift af antenne mast

Indlægaf Thing » lør jan 29, 2011 0:42 am

Hej igen,

Jeg kunne ikke lade være :wink:

Nu har jeg afmonteret motor-antennen og åbnet op indtil spule-huset. Og hold da op hvor er der beskidt af gammelt fedt.
Jeg vil rense det, give det nyt fedt og så kan jeg prøve at monterer masten når motoren er ude. Umiddelbart ser de små tandhjul gode ud.

Jeg har købt antennen i UK og i den medfølgende vejledning skriver de, at jeg kan trække den nye mast ind med hjælp fra motoren når radioen slukkes.

På Ipdusa.com ser jeg, at de anbefaler at skubbe den ind når jeg har afmonteret styre-røret fra motoren.

Min teori er, at pga. skidt i spule-huset så får nylon-snoren ikke korrekt fat og dermed aktiveres tandhjulet med fjederen og motoren stopper.

Hilsner
Thing
Erfaren bruger

850 1996: Skift af antenne mast (Løst)

Indlægaf Thing » lør jan 29, 2011 15:00 pm

Hej igen,

Den nye mast er monteret og fungerer efter hensigten.

Det viste sig, at jeg skulle rulle antennen op manuelt da nylon-snoren ikke har den nødvendige krumning som ny.
Og det forklarer hvorfor motoren stoppede lige efter den havde fået fat i snoren.

Som information har jeg vedlagt et billed.
'Huset' (som ligger til højre) skal monteres efter den plade som holder på de forskellige tandhjul. Og så sluttes der af med et sort dæksel med afløb.

Hilsen
Thing
Vedhæftede filer
Motor 001.jpg
Antenne Motor
Motor 001.jpg (40.09 KiB) Vist 2003 gange
Erfaren bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter