Tandrem skifte 850

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Tandrem skifte 850

Indlægaf Balder » ons feb 02, 2011 10:59 am

Pede66 skrev:Ja men det er da også rigtigt, hvis man er nervøs for om den skal gå i stykker så skal man da bare skifte den, og så sove bedre om natten. Specielt hvis man skal betale for at få lavet tandrem eller selv skal bruge lang tid på det.
Jeg har også altid skiftet vandpumpe på de bilmærker jeg nu har lavet tandrem på, men Volvo glode onsvagt på mig da jeg kom og ville købe en vandpumpe sammen med tandremmen, så det lod jeg være med, og jeg har da endnu ikke haft en defekt vandpumpe på de 850'er jeg "holder på vejen". Dermed ikke sagt det ikke kan ske.
Jeg ser sådan på det at jeg skifter tandrem på 1,5 time, hvis den holder ca 300.000 så har jeg sparet ca 3.000,- kr som ungerne kan få is for. Hvis den ikke holder ja så koster det mig 1,5 time, en vandpumpe og måske en ny rem.
Men folk skal da gøre fuldstændig som de har temperament til, og jeg respektere fuldt ud din holdning.

Med venlig hilsen Peter

Unskyld , men det er logik for burhøns... Når vandpumpen står af , så sker det altid under kørseln , og 99% ryger tandremmen i samme omgang. Når denne ryger , så har du i bedste fald kun nogle ødelagt ventiler , men det koster alltid mindst et renovering af topstykket. Alle 850er de er på vejen nu har vanligvis kørt over 250tusinde kilometer , dvs de fik tandremmen skiftet to gange i forvejen , mest sanndsynligvis uden vandpumpe... Fazit : at investere i en ny pumpe er en billig forsikring...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Pede66 » ons feb 02, 2011 11:03 am

oakey skrev:Vandpumpen på min 850 brækkede sig en søndag eftermiddag på en svensk motorvej. Vi skulle nå hjem til Danmark den dag, - det gjorde vi også 6 timer senere med 20km/t i snit. Resultatet var en død toppakning og en regning på 16.000kr, så tal ikke om vandpumpe hysteri!

oakey

Hvis du nu var kørt ind til siden, så kunne du jo ha taget en taxi hjem for de penge. (lol)

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Pede66 » ons feb 02, 2011 11:09 am

Balder skrev:
Pede66 skrev:Ja men det er da også rigtigt, hvis man er nervøs for om den skal gå i stykker så skal man da bare skifte den, og så sove bedre om natten. Specielt hvis man skal betale for at få lavet tandrem eller selv skal bruge lang tid på det.
Jeg har også altid skiftet vandpumpe på de bilmærker jeg nu har lavet tandrem på, men Volvo glode onsvagt på mig da jeg kom og ville købe en vandpumpe sammen med tandremmen, så det lod jeg være med, og jeg har da endnu ikke haft en defekt vandpumpe på de 850'er jeg "holder på vejen". Dermed ikke sagt det ikke kan ske.
Jeg ser sådan på det at jeg skifter tandrem på 1,5 time, hvis den holder ca 300.000 så har jeg sparet ca 3.000,- kr som ungerne kan få is for. Hvis den ikke holder ja så koster det mig 1,5 time, en vandpumpe og måske en ny rem.
Men folk skal da gøre fuldstændig som de har temperament til, og jeg respektere fuldt ud din holdning.

Med venlig hilsen Peter

Unskyld , men det er logik for burhøns... Når vandpumpen står af , så sker det altid under kørseln , og 99% ryger tandremmen i samme omgang. Når denne ryger , så har du i bedste fald kun nogle ødelagt ventiler , men det koster alltid mindst et renovering af topstykket. Alle 850er de er på vejen nu har vanligvis kørt over 250tusinde kilometer , dvs de fik tandremmen skiftet to gange i forvejen , mest sanndsynligvis uden vandpumpe... Fazit : at investere i en ny pumpe er en billig forsikring...

Min erfaring siger mig nu de kaster vandet af langtid før det kommer så vidt.
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Balder » ons feb 02, 2011 11:12 am

De er lige det de ikke gøre , de knækker i akseln eller løber fest og game over.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf oakey » ons feb 02, 2011 13:08 pm

Hej Pede,

Hån er OK, men viden er bedre. Når man står med en død bil på en motorvej i Sverige, hvem ringer man så lige til?
Har du lige et par telefon numre til svenske taxa firmaer på hånden?

Vi valgte at køre hjem på termometret istedet for speedometret. Det var en dyr tur hjem, men vi skulle være i Danmark den aften.
Mit indlæg handlede om at skifte vandpumpe i tide og ikke hvorvidt vores beslutning om at køre hjem var fornuftig.

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf Pede66 » ons feb 02, 2011 14:10 pm

oakey skrev:Hej Pede,

Hån er OK, men viden er bedre. Når man står med en død bil på en motorvej i Sverige, hvem ringer man så lige til?
Har du lige et par telefon numre til svenske taxa firmaer på hånden?

Vi valgte at køre hjem på termometret istedet for speedometret. Det var en dyr tur hjem, men vi skulle være i Danmark den aften.
Mit indlæg handlede om at skifte vandpumpe i tide og ikke hvorvidt vores beslutning om at køre hjem var fornuftig.

oakey

Sorry det var ikke ment som hån, men at køre i en bil der ikke er vand på er altså ikke særlig smart, så ja din bil er gået i stykker fordi vandpumpen var defekt, men du var vist også selv lidt skyld i det ik.
Man kan ikke regne med temperaturmåleren når vandet er løbet væk fra føleren.
Og din kunne altså køre videre selvom vandpumpen var defekt modsat det Balder skriver.
Nu skal det jo ikke blive en længere diskution, og som jeg skriver skal folk gøre lige nøjagtig det de selv syntes er bedst, og her er der altså synspunkter både for og imod at skifte den, så kan folk selv tage en beslutning. Det vigtigste er vel at gøre opmærksom på at der er fordele og ulember ved begge dele og at man i værste fald kan risikere det senarie som Balder beskriver.
Jeg er da ked af at høre det gik så galt med din bil.

MVH Peter
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf oakey » ons feb 02, 2011 17:36 pm

Hej Pede66

Jeg synes ikke at Volvosnak er det rigtige sted at skændes, men jeg bliver nødt til at svare på dit sidste indlæg.
DET VAR ET INDLÆG OM UDSKIFTING AF VANDPUMPE OG IKKE HVORDAN JEG BEHANDLER MIN BIL

Jeg er ikke en total idiot der kører hjem uden vand på køleren.
Jeg må erkende at hele forløbet ikke blev beskrevet i detallier, men så får du dem her.

På vej mod Helsingborg jog temperaturmåleren pludseligt op til max. Ind til siden og undersøge..
Der er vand over hele motoren og det strømmer stadig ud af overtryksventilen i kølevandsreservoiret.
Tænke - tænke...da der er overtryk er der ikke nogle kølevandsslanger der er utætte, måske har termostaten en usædvanlig fejl.. ud med den.
Efter motoren er kølet ned - på med noget vand. Næste stop et sted hvor man kan få noget mere vand.
10 km senere max temperatur, - stop. og vente...
Køre igen, nu på biveje, efter 10km max temperatur, men også et sted hvor vi kan købe drikkevand på flasker, - vi køber 20 liter.
Der bliver brug for dem, - jeg kører mellem 20 og 40 km/t og sikrer at temperaturen bliver under det røde felt. For at opnå den maksimale køling er varmeapperatet i kabinen sat til maksimum på trods af at det er højsommer...
Efter mange stop og efterfyldninger af køleren når vi til færgen i Helsingborg og ved at der venter en anhænger som kan transportere min bil hjem.

Det var min oplevelse, - vi havde travlt og kunne måske have taget nogle smartere beslutninger, men i situationen var det de muligheder vi havde. Undervejs nåede temperaturen aldrig op i det røde område.

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf Pede66 » ons feb 02, 2011 18:42 pm

Nej vi skal bestemt ikke skændes og jeg kan godt se du har gjort alle de rigtige ting for at få bilen hjem, så det var da godt nok noget skidt, håber ikke jeg skal opleve det, men man ved jo aldrig.
Lad os slutte her så vi ikke ødelægger den oprindlige tråd-
Men nu kan der jo også læses om hvad der kan ske, og så kan folk selv beslutte hvad de vil.

De bedste hilsner Peter

Ps undskyld hvis jeg "pissede" dig af, det var ikke min mening.
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf nib » ons feb 02, 2011 19:42 pm

Vi talte om man skal skifte vandpumpe for at undgå tandremshavari, jeg synes stadig ikke der er nogen der kan vise det eksempel, hvor manglende skift af pumpen har givet dette resultat.
At pumpen bliver utæt, og man ødelægger toppakningen ved at køre uden vand er jo en anden sag. Men det viser vel netop hvor holdbar konstruktionen vandpumpe / tandrem er på de motorer, at man bare kan køre videre. Vi mangler i den sag at høre hvor langt den pumpe havde kørt og om det var kinakvalitet eller Volvo vare. Hvis den kun holdt 80kkm så hjælper det jo ikke man skifter for hver 160 kkm.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf gmtgmt » ons feb 02, 2011 20:27 pm

nib skrev:Vi talte om man skal skifte vandpumpe for at undgå tandremshavari, jeg synes stadig ikke der er nogen der kan vise det eksempel, hvor manglende skift af pumpen har givet dette resultat.
At pumpen bliver utæt, og man ødelægger toppakningen ved at køre uden vand er jo en anden sag. Men det viser vel netop hvor holdbar konstruktionen vandpumpe / tandrem er på de motorer, at man bare kan køre videre. Vi mangler i den sag at høre hvor langt den pumpe havde kørt og om det var kinakvalitet eller Volvo vare. Hvis den kun holdt 80kkm så hjælper det jo ikke man skifter for hver 160 kkm.

har ikke set en der er ødelagt vandpumpen så tandremen er færdig på en Volvo, min kollega der har arbejdet på volvo værksted de sidste 32år har aldrig set en der har lavet det stunt. men de plejer vist bare at blive utætete. men har dog set det flere gange på Renault, de er også nogle skide kasser :lol:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Balder » tors feb 03, 2011 12:01 pm

Jeg har desværre oplevet både , knækket aksel og blokeret aksel + tandremmen hoppet over.Men jeg er også ligeglad hvad folk gøre med deres biler. Jeg bytte vandpumpen og ferdig.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj