Intet lys i radio knapper (HU-603)

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Intet lys i radio knapper (HU-603)

Indlægaf mojive » man mar 07, 2011 9:49 am

Hej

Jeg har lige købt mig en skøn V70 D5 fra 2002.
Den kører jo som en drøm:-) -Og kører faktisk længere på literen end min gamle Peugeot Hdi...

Da jeg så tog den første tur efter mørkets frembrud, havde jeg problemer med at betjene radioen: Bortset fra displayet, som fungerer perfekt, er radioen helt sort! -Der er intet lys i knapperne overhovedet..

Kan det være er lampe, der er gået, eller er det noget software, der skal opdateres??

Mvh
Mojive
mojive

Re: Intet lys i radio knapper (HU-603)

Indlægaf johqui » man mar 07, 2011 13:32 pm

Har samme problem i min HU-850 fra 2006. De har lavet Fehlersuche hos Volvo i Flensborg. Ifølge dem, kan det ikke sådan lige repareres i denne radio, da lyset består af en masse små dioder. Men andre radiomodeller fra Volvo har et par pærer som ligesom i instrumentbelysningen - måske er du så heldig.
Johnny
245 D6 '81
740 Turbodiesel intercooler' 87
940 Turbodiesel intercooler '96
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 6000

Indlægaf johqui » man mar 07, 2011 13:53 pm

Hej igen
Sad lige igen og rodede lidt på motortalk.de. Ifølge indlæg i dette forum, kan lyset mangle, hvis radioen er eftermonteret. Så skal den programmeres til bilen. Eller det kan forsvinde, hvis man har haft radioen ude - som en slags tyverisikring. Men så skulle radiobetjeningsknapperne i rattet også være ude af drift. Jo det var nemmere dengang, der bare var en rød og en sort ledning.
Johnny
245 D6 '81
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf mojive » man mar 07, 2011 15:31 pm

johqui skrev:Hej igen
Sad lige igen og rodede lidt på motortalk.de. Ifølge indlæg i dette forum, kan lyset mangle, hvis radioen er eftermonteret. Så skal den programmeres til bilen. Eller det kan forsvinde, hvis man har haft radioen ude - som en slags tyverisikring. Men så skulle radiobetjeningsknapperne i rattet også være ude af drift. Jo det var nemmere dengang, der bare var en rød og en sort ledning.
Johnny

Det lyder som en mulighed, da der lå instruktionsbogen til en Blaupunkt Travelpilot, sammen med servicebogen og instruktionsbogen til bilen..
Der er ikke ratbetjening, så det problem er der ikke..
Tak for hjælpen, jeg springer lige i hovedet på værkstedet, om de kan programerer den på plads:-D

Ja, det er sgu slut med at selv rode ret meget med nye biler!!! -Længe leve Can-bus :-/
mojive

Indlægaf jimDK » man mar 07, 2011 16:06 pm

Bliver spændende at høre hvad de siger.

Du kan evt checke om du har fejlkoder.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ilit=+visa

Hvis du får teksten "DTCS IN VEHICLE" indikerer det at der er lagret en fejlkode, som så kan udlæses med den korrekte fejlkodelæser (PPC eller volvo).

Der burde næsten være noget (måske fra AUM) hvis problemet skyldes radio-software.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf mojive » man mar 07, 2011 16:22 pm

jimDK skrev:Bliver spændende at høre hvad de siger.

Du kan evt checke om du har fejlkoder.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ilit=+visa

Hvis du får teksten "DTCS IN VEHICLE" indikerer det at der er lagret en fejlkode, som så kan udlæses med den korrekte fejlkodelæser (PPC eller volvo).

Der burde næsten være noget (måske fra AUM) hvis problemet skyldes radio-software.

Det skal jeg da lige prøve! Tak for tippet:-D

-Jeg venter så lige til jeg komme hjem til bilen på fredag (sidder i Sverige pt)
mojive

Indlægaf johqui » man mar 07, 2011 16:59 pm

Melder du lige tilbage, når/hvis :roll: du bliver klogere. Jeg holder poterne fra det mikroelektriske indtil jeg engang får tålmodighed nok til at beskæftige mig med den indvendige side af computere og deres programmer - eller til jeg ikke mere skal bruge bilen dagligt.
Johnny
245 D6 '81
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf mojive » man mar 28, 2011 15:45 pm

Nu har jeg lige snakket med mit lokale volvoværksted! Værkføreren mener at der 'ret sikkert' skal en helt ny radio til... -fin nok for mig, det er er en garanti reparation.. -Om jeg får en ny radio, eller de kan lave det, er ligemeget bare det kommer til at virke...

De skal have den på onsdag, så vender jeg lige tilbage, når jeg får den igen...
mojive

Indlægaf mojive » ons apr 06, 2011 20:23 pm

Så blev problemet løst!!!

Volvo monterede et stk spritny radio... Det blev ordnet på garantien, så der er nok ikke ikke anden mulighed...
mojive

Indlægaf johqui » fre apr 08, 2011 18:19 pm

Det anede mig. Jeg har hos Volvo i Flensborg fået en adresse i Hannover, hvor de selv får lavet deres kombiinstrumenter. Måske prøver jeg der - eller måske findes der et lignende firma i DK. Ellers klarer jeg mig nok uden lys i de knapper.
Johnny
245 D6 '81
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf mojive » man feb 06, 2012 22:49 pm

Nu er det så galt igen!!

Den spritnye radio, som de monterede for 10 måneder siden, er nu gået helt i sort!

Der er nu hverken lys i knapperne eller display'et:-( -Ellers fungere alt fint. Og der er også tekst i display'et, kan man se, når lyset udefra rammer rigtigt..

Skal jeg til at bytte radio igen, eller sidder der bare en sikring i radioen?

Mvh
Anders
mojive

Tilbage til El-system og Instrumenter