Jeg er den lykkelige ejer af en Volvo 740 2.4 TD årgang 90, model 940. Bilen har dags dato kørt 455000 km, og skal gerne runde 1 mil. km. med mig som ejer.
Desværre er overgearet i bilens M46 gearkasse begyndt at lave lidt friløb, ved kørsel i sommervarmen. Desuden er der en del lejestøj i frigear, hvilket gør at der skal en anden gearkasse i. Prisen på en ny gearkasse fra Volvo er små 12000.- kr. Fra andre steder kan man få en ombytter til små 6000.- kr. Er der nogen som har erfaring med en ombytter kontra en "ny" fra Volvo...?
Jeg har overvejet en brugt gearkasse, men er godt nok i syv sind. Når min har opgivet ved 455000 km, hvor mange km. er der så tilbage i en brugt gearkasse, hægtet på en funklende ny 2.4 TD motor?
Et andet problem er bilens differentiale. Det er også begyndt at sige lyde. Hvor får man tag på en bagaksel med spærre, som ikke er godt slidt, og som vil køre de næste mange tusind km. uden slør og ulyde?
Jeg har ladet mig fortælle at 2.4 TD motoren, er bygget til ladeluftkøler. Og at man engang kunne få et ombygningssæt til samme formål. Er der nogen der ved, hvor man kan få tag i det, eller de respektive orginale stumper til formålet?
Vil jo gerne have det ekstra moment, som ladeluftkøleren giver. Det er jo en sjov bil at køre i...
Alle input er yderst velkomne.
Mvh
OHHansen