Volvo 444 1952 turbo?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 444 1952 turbo?

Indlægaf Hanspeter23 » man jul 25, 2011 15:14 pm

Hej, jeg er ny volvoejer af en flot Volvo 444 fra 1952 med en grøn motor som jeg har arvet af min bedstefar.
Bilen er meget pæn og næsten uden rust, men meget død i motoren (jeg tror ikke at bedstefar har haft den over 60 km/t)
Nu påtænker jeg at lægge en B23 TIC med en M46 gearkasse over i den. Hvilke problemer kan jeg løbe ind i?
12 volt kontra 6 volt?
Motorophæng ser næsten ens ud.
Hvad med bremserne. Skal der monteres bremseforstærker?
Jeg har målt og kan se at intercooleren godt kan sidde foran køleren hvis jeg skærer lidt blik væk.
Er der andre problemer i forbindelse med ombygningen?

Hilsen Hans
Hanspeter23
Ny bruger
Ny bruger

Re: Volvo 444 1952 turbo?

Indlægaf Hr. SmåSur » man jul 25, 2011 16:25 pm

Hanspeter23 skrev:Er der andre problemer i forbindelse med ombygningen?

Ja. At du ikke har sat dig ind i, hvad der faktisk er muligt at få godkendt (til offentlig vej) - så hvis du kun skal køre på bane/private veje etc. - er det bare at gå løs.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Kenneth Poulsen » tirs jul 26, 2011 1:21 am

Jeg har et problem med at ødelægge og destruere en så gammel og så sjældent velbevaret bil. :(

Sæt den i flot stand og sælg den for 50-60.000 og køb så noget moderne sjovt, (der er produceret i millioner), noget at bygge videre på.

Jeg er selvfølgelig også bare en GSP'er * på 52 år. :wink:

*Gammel sur prut.
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Indlægaf nj » tirs jul 26, 2011 8:57 am

Kenneth Poulsen skrev:Jeg har et problem med at ødelægge og destruere en så gammel og så sjældent velbevaret bil. :(

Sæt den i flot stand og sælg den for 50-60.000 og køb så noget moderne sjovt, (der er produceret i millioner), noget at bygge videre på.

Lige præcis. Sådan et klenodie vil det være både synd og skam at ødelægge på den måde.

Hvad siger din bedstefar iøvrigt om projektet?

Der vil iøvrigt også være oceaner af meget svære problemer med at udføre projektet. Der skal laves kraftige indgreb i karosseriet (kardantunnel m.m.) for at det fysisk kan være der, og hvad med bagtøj m.m.

Karosseriet skal jo også være 100% rustfri og uden svagheder og det er meget usansynligt. Selv om den evt. ser rustfri ud, så er den sansynligvis "for træt" til sådanne påvirkninger.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf hr-jp » tirs jul 26, 2011 13:40 pm

Hmmm, jeg er nu slet slet ikke sikker på, at jeg ville sælge en perfekt 444 - For noget der ligner 50.000,- (Det skulle da lige være hvis prisen var i €).

Men nu er det jo så heller ikke min bil, ligesom det ikke er op til mig, at fortælle om det er hærværk eller et respektabelt projekt. Tilgengæld savner drengen en guidning og ikke en løftet formanende pegefinger.

Ved ombygning til 12 V skal du huske at alt skal skiftes...
Det med motoren aner jeg ikke om du kan få godkendt - Men jeg mindes i min spæde ungdom, at der kørte en 544 rundt i Vejle med en Rover V8 (Hun så forresten temmelig godt ud, hende der kørte den).

Men ja, det bliver et kæmpe projekt... Hvor der ikke bliver meget tilbage af det originale. (PS. lad for gudsskyld være med at smide de afmonterede dele ud - Dem køber jeg gerne, hvis du kaster dig ud i projektet)

JP
hr-jp
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hanspeter23 » tirs jul 26, 2011 20:13 pm

Der er så mange ting man ikke må.
Bilen er indregistreret som veteranbil og skal først til syn om 8 år. Og til den tid har jeg tænkt mig at bygge den om til normal igen. Så alt bliver gemt. Jeg er lidt i tvivl med bremserne.
Kan man få skivebremser til sådan en bil?
Mht. el. Så er det jo begrænset hvor meget der er i sådan en bil. Så der kan man vel selv lave et ledningsnet til bilen. Og et separat til motoren eller hvad?
Bedstefar siger ikke så meget mere. Det er jo netop derfor jeg har arvet bilen.
Nu er det en normal B23 TIC med 182 hk jeg vil lægge i. Det er jo ikke en med 300 hk. Så jeg tror såmen nok at bilen kan holde til det.
Bagtøjet ved jeg ikke rigtigt endnu. Men man kan vel passe et til fra en anden bil.
Jeg vil da lige nævne at jeg ikke skal ligge og køre ræs. Men bare tulle rundt, og kunne overhale lidt friskt engang imellem.
Hvorfor jeg vil bruge B23 motoren er fordi jeg har en liggende. Og ophæng osv. ser meget ens ud.

Hilsen Hans
Hanspeter23
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf vestjyden » ons jul 27, 2011 16:33 pm

Hvis jeg var dig, så ville jeg holde den volvo 444 Orginal, med veteran forsikring, det koster ikke alverden. Så vil jeg i stedet købe en amazon med skivebremser på, en fra 1969-70 og bygge den om med en anden motor ovs. Det kan du godt få godkendt, selvfølgelig til en hvis grænse, men er nemmer end med den 444. Iøvrigt ville du hvis du laver den volvo 444 om, og du løber ind i en ulykke, så ville du stå med hele regningen selv, Person erstatning, erstatning af de impliseret biler, kæmpe bøde, det bliver DYRT meget dyrt og kan smadre din fremtid hvis ikke du er milionær. Altså bilen skal være godkendt med de ændringer der fortages og betale en afgift til skat. Så TÆNK DIG GODT OM INDEN DU GØR NOGET. Er ulykken ude, ja så ville jeg ikke være i dine bukser. Det med at lave den om igen når den skal synes går bare ikke desværre. Nu er du advaret

Frank
vestjyden
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » ons jul 27, 2011 20:51 pm

Hanspeter23 skrev:Der er så mange ting man ikke må.
Bilen er indregistreret som veteranbil og skal først til syn om 8 år. Og til den tid har jeg tænkt mig at bygge den om til normal igen. Så alt bliver gemt. Jeg er lidt i tvivl med bremserne.
Mht. el. Så er det jo begrænset hvor meget der er i sådan en bil. Så der kan man vel selv lave et ledningsnet til bilen. Og et separat til motoren eller hvad?
Nu er det en normal B23 TIC med 182 hk jeg vil lægge i. Det er jo ikke en med 300 hk. Så jeg tror såmen nok at bilen kan holde til det.
Bagtøjet ved jeg ikke rigtigt endnu. Men man kan vel passe et til fra en anden bil.
Jeg vil da lige nævne at jeg ikke skal ligge og køre ræs. Men bare tulle rundt, og kunne overhale lidt friskt engang imellem.
Hvorfor jeg vil bruge B23 motoren er fordi jeg har en liggende. Og ophæng osv. ser meget ens ud.

Hilsen Hans

Hej Hans,
Du har hermed lige indskrevet dig på idiotiens holdeplads og det vil kun være et spørgsmål om tid, førend at bilen får opmærksomhed fra myndighederne.
Jeg tror du underkender veteranfolket og dets lange seje kampe for en "rimelig" behandling af hobby'en, når du så kækt tror at du kan "snyde udenom" og gøre grin med "os andre".

Husk, at du også begår forsikringssvindel - og at folk der gør det, let kommer til at figurere på en "liste" over folk man IKKE vil have indenfor.

Så et godt råd til dig er: Tænk dig om, én gang til.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Hanspeter23 » tors jul 28, 2011 23:32 pm

Hr. SmåSur skrev:
Hanspeter23 skrev:Der er så mange ting man ikke må.

Hilsen Hans

Hej Hans,
Du har hermed lige indskrevet dig på idiotiens holdeplads og det vil kun være et spørgsmål om tid, førend at bilen får opmærksomhed fra myndighederne.
Jeg tror du underkender veteranfolket og dets lange seje kampe for en "rimelig" behandling af hobby'en, når du så kækt tror at du kan "snyde udenom" og gøre grin med "os andre".

Husk, at du også begår forsikringssvindel - og at folk der gør det, let kommer til at figurere på en "liste" over folk man IKKE vil have indenfor.

Det er da en mærkelig måde for en admin at svare på. Jeg spørger om råd og får slynget i hovedet at jeg er en idiot.
Jeg troede at en admins opgave var at opretholde ro og orden, og ikke svine folk til. Jeg har ikke fået et eneste svar på mine spørgsmål. Kun moralprædiken. Men det er måske fremgangsmåden på dette forum. At folk ikke taler pænt til hinanden. Når man kigger i de andre indlæg kan jeg forstå en del uenighed. Nogle har mere travlt med at kritiserer, andre vil bare vide hvor folk bor. Det kunne være jeg skal prøve lykken et andet sted.
Er der nogen der kender noget til det andet forum om Volvoér
Dansk Volvo forum hedder det?
Får man svar på sine spørgsmål der?

Hilsen Hans
Hanspeter23
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf VolvoSport » fre jul 29, 2011 0:15 am

Hej Hans

Selvfølgelig kan din gamle Volvo 444 bygges om, så der kan proppes en stor turbokværn ned i den. Du spørger til 6 volt kontra 12 volt, motorophæng og bremseforstærker. Det er småting på grænsen til bagateller, da du vil støde ind i tonsvis af andre og større problemer. Jeg tror nemlig, at du er blevet forblændet af de utallige ombygninger fra Sverige, som ses til diverse træf, i diverse blade/magasiner og hjemmesider med gejlede svenskerbiler. Der er det jo ikke "bare" en alm. gammel Volvo 444, som har fået monteret en større og kraftigere motor. Nej disse biler er TOTALT ombygget med rørchassi med alverdens forstærkningerne og tilsvarende hjemmebyggede hjulophæng og deslige.

Kommentar til dine bemærkningerne til Hr. Småsur's indlæg:

Hvis nu du ser bort fra sætningen "Du har hermed lige indskrevet dig på idiotiens holdeplads og" i Hr. Småsur's indlæg, så det kommer til at lyde således:

Hej Hans
Det vil kun være et spørgsmål om tid, førend at bilen får opmærksomhed fra myndighederne.

Kan du så ikke se, at der er en smule fornuft i det der står?
Hvis ikke du er i stand til det, så sæt endelig det udklippede ind igen.

Jeg er selv medlem af diverse veteranklubber, som værner om de gamle køretøjer og prøver på at skaffe de bedste betingelser hos diverse myndigheder og forsikringsselskaber og det vil jeg personligt være ked skal gå til spilde pga. nogle enkelte, som absolut vil bryde reglerne. Kampen med myndighederne og forsikringsselskaberne er hård nok i forvejen.

Du kan kalde det moralprædiken alt det du vil. Jeg vil kalde det " at prøve at tale til fornuft".

Sælg den gamle Volvo 444 til en som vil passe på den og værne om dens originalitet og køb dig en bil som fra fabrikken er bygget til mange muskler.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Jeppe » fre jul 29, 2011 8:57 am

Hanspeter23 skrev:Det er da en mærkelig måde for en admin at svare på. Jeg spørger om råd og får slynget i hovedet at jeg er en idiot.
Jeg troede at en admins opgave var at opretholde ro og orden, og ikke svine folk til. Jeg har ikke fået et eneste svar på mine spørgsmål. Kun moralprædiken. Men det er måske fremgangsmåden på dette forum. At folk ikke taler pænt til hinanden. Når man kigger i de andre indlæg kan jeg forstå en del uenighed. Nogle har mere travlt med at kritiserer, andre vil bare vide hvor folk bor. Det kunne være jeg skal prøve lykken et andet sted.

Hilsen Hans

Hej Hans

Det ser ikke ud til at der er så meget liv i Dansk Volvo Forum. Det var også et forsøg fra Hr. SmåSur på at opgradere og flytte dette forum, så jeg vil gætte på at tonen er cirka lige så skarp derovre.

De indlæg med hvor folk bor, er jo for at kunne henvise til en ekspert eller fordi spørgeren tilbyder sin egen hjælp - men det er jo lidt afhængig af geografien.

Jeg tror det der satte gang i moralprædiken var ligegyldigheden overfor et syn. Der er for de fleste herinde stor respekt for ombygninger som netop kan tåle et syn.

Mvh Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Sander » fre jul 29, 2011 11:04 am

Hanspeter23 skrev:Bilen er indregistreret som veteranbil og skal først til syn om 8 år. Og til den tid har jeg tænkt mig at bygge den om til normal igen. Så alt bliver gemt. Jeg er lidt i tvivl med bremserne.
Det er jo ikke en med 300 hk. Så jeg tror såmen nok at bilen kan holde til det.

Hilsen Hans

Jeg giver Jeppe ret. Når man læser overstående udsagn fra dig, så siger det mig at du ikke har prøvet det før og ikke har været med til at kigge på ved en ombygning af en bil. Du har heller ikke en ordentlig plan for projektet. Du har en motor og den vil du putte i volvoen, længere er du ikke nået endnu. Derfor stiller du nogle løse spørgsmål, som der ikke kan svares på, for forummet ved ikke nok. Derfor vil vi skulle skrive alen lange svar på hvert spg. Fx dit spg. "kan man få skivebremser til en 444". Nej ikke originalt, man kan bygge nogle på fra en amazon. Men er det det rigtige svar til dig. Det er ikke sikkert at de er dimisioneret nok til dine ideer.
Du skal betragte admins indlæg som skæld ud. De kan irriterer nogen at du starter dit projekt op på den måde. Lad være med at se det som en lort i hovedet. OG JA det med at snyde mht. syn provokerer. Men det du skal gøre er at alliere dig med en som ved noget om ombygning af biler. I skal sammen få nedskrevet dit projekt. Altså hvad skal det ende ud i og hvordan kommer i dertil og hvilke dele mangles. De spg der derefter opstår, kan i stille herinde i forummet, sammen med en lille præsentation af dit projekt og så er jeg sikker på at du nok skal få hjælp til ideer og løsningsforslag.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Kristian » fre jul 29, 2011 12:01 pm

Jeg ved ikke om du bare er ude på at provokere, men jeg kan da godt svare på et par af dine spørgsmål: De originale bremser er absolut ikke gode, det er nok derfor din bedstefar ikke kørte så stærkt, men det er faktisk let nok at bygge om til skivebremser, det kan endda godkendes. Derimod kan bagtøjet og bagtøjsophænget slet ikke holde til den påtænkte belastning, det betyder altså at der skal konstrueres helt nyt ophæng med diverse forstærkninger, hvilket kræver god indsigt i den slags konstruktioner. Sådan en ombygning vil ikke blive godkendt uden behørig dokumentation fra sagkyndig instans. Alt i alt skal der laves så meget om på bilen at den aldrig kan blive original igen, men det er jo din bil og dermed dit valg hvad du vil udsætte dig selv og bilen for.
Forresten skal den til syn om 5 år hvis de ellers får styr på indkaldelserne.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Bronco » lør jul 30, 2011 22:32 pm

Ja ja -- hvad pokker bilder I Jer ind -- når man stiller et spørgsmål forventer man selvf. at der bliver svaret på dette. Istedet kommer i med alle mulige forstokkede udtalelser om at han ikke skal ødelægge en fin original bil. Hallo bland Jer lige uden om.. Hvis I ikke kan tåle dette, så køb selv 1/2/3 stk 444 og resturar dem til hysterisk origanilitet. Og lad så os andre i fred med vores hobby....!!!!
Nå -- Hans Peter -- Nu skal vi altså have din fede bil ud at køre med min.. 200 HK -- altså skriv lige en PM til mig så finder vi ud af det uden af fornærme flere brugere her på Volvosnak !!!!
Mvh. Niels
volvo 121 v8 -- 210 B21 -- 245 B30 osv................
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Hr. SmåSur » søn jul 31, 2011 2:47 am

Hanspeter23 skrev:Det er da en mærkelig måde for en admin at svare på. Jeg spørger om råd og får slynget i hovedet at jeg er en idiot.

Hilsen Hans

Du glemmer at huske at du spurgte om mere end råd - du udtalte også, at du ser dig hævet over "reglerne". Dernæst glemmer du, at du spørger på et offentligt forum - og spørger om ulovligheder - og så kan du have dine holdninger til hvad andres opgave er - men du får ingen tørklæde at pudse næse i af mig - tonen er kontant overfor folk der mener sig hævet over regler, os andre og som endda har den frækhed at tro, at de ubemærket kan opføre sig som de lyster uden hensyn til fællesskabet.

Du gør det tydeligt i dit indlæg hvad du mener om lov og regler på området - så lad være med at pive.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Næste

Tilbage til Diverse