motor i amazon...

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

motor i amazon...

Indlægaf snooz » ons sep 19, 2007 21:36 pm

Hej folkens.

Jeg har et syntes jeg selv par gode spørgsmål ang. motor type i amazoner da jeg overvejer at gå igang med et projekt med en sådanne vogn. Og da jeg aldrig rigtig har gjort så meget i volvo må jeg jo nok hllere lige forhøre mig inden jeg sætter de helt store planer igang ;)

Jeg mener at have hørt at B serien, B18, B20 er stødstangs motor?, såfremt dette er tilfældet hvor pålidelige er de så når det kommer til stykket? Og dette spørgsmål efterfølges af et andet.

Jeg ved at man i mange ældre opel serier kan isætte nyerer motor typer, for at springe fra deres CIH til en OHC. Kan dette lade sig gøre i en amazon?

Nu ved jeg at man i eneklte modeller kan smide en Rover V8 i men her tænkes der på noget ala 90' motorer, hedder de 440? og 740? Da jeg kunne forestille mig at de sikkert kører en smule bedre en de gamle drenge.

Og såfremt dette er muligt hvad skal man så bruge til et sådanne projekt? Her tækes på anden gearkasse, ophæng, mm. Og er Hr. Synsmand til at tale med ang. noget som dette?

Pfh tak, Michael.
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ingemann » tors sep 20, 2007 17:40 pm

Hej og velkommen til!

Jeg vil mene at de gamle B16, B18 og B20 er nogle MEGET pålidelige motore. Selvom det er en stødstangsmotor, er den rigtig solid og god!
Den er en god basis for et tuningsprojekt, hvis man vil have noget oldschool.

I princippet er ALT muligt, men:
Nu er det sådan at de gamle Volvoer er godkendt til mange ting og Volvo tillader at man gør mange ting ved dem.
Du kan godt få godkendt en Amazon med en anden motor i. Alt fra 200-, 700-, og 900-serien, så længe du ikke får mere end 150 hk, for det er grænsen for hvad en Amazon er godkendt til.
Havde du tænkt dig en 140-serie og smide en anden motor i er grænsen 180 hk, så der kan du lege lidt mere.
Ved ikke med 164?
Har fx en kammerat med en 142, som har smidt en 240 turbomotor med 180 hk i og et 240 bagtøj. Det har en fået godkendt fra Volvo Danmarks side, og så kan synsmanden ikke brokke sig! Smart! :wink:

Google er din ven til sådanne projekter. Der findes rigtig mange, som har lavet motorkonvertinger i Amazoner. Bla har Schroder her på siden et projekt i gang med en 3,5 Rover V8 i en Amazon. Det er en af de få V8'ere, som du kan lægge i.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf snooz » tors sep 20, 2007 17:50 pm

Aha, Kanon input.

Ja jeg har scoopet google en hel del. Men syntes ikke der faltd noget i min smag. Det bliver et mega projekt jeg lægger mig ud i. For efter at længe have ledt efter noget der kunne minde bare en lille smule om en hotrod, faldt jeg over en amazon den er jo klasisk for sin tid.
Og sænkes taget en smule og bliver bilen smidt lidt på jorden ser jeg store muligheder. Min ide var egentligt noget turbo projekt, men tøver en smule da reglerne om dette er blevet væsentlige strammet så hudt jeg hvisker.

Jeg drømmer ikke om noget phase 2 - phase 4 tuning. Men kan jeg bare få en zon op de ca 200 hk, kan den sagtens bruges til hverdagsbil, og som show 'n go :)

Men igen for at vende tilbage til opel, da det er disse jeg har brugt mest tid på. Min gamle kadett C coupe, kunne der monteres de gamle 2.2 record bremser både i for og bag. Dette gælder vel næsten også på en volvo? Menes at have læst noget et sted om at der i amazons er et skift i undervognen der gør det muligt at montere noget andet godt ;)

Men en 240 turbo er vel et godt udgangs punk selv om jeg selv syntes at en nyerer motor kunne være sjovere "eller?"....

Mic.
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ingemann » tors sep 20, 2007 18:05 pm

Jeg tror det er svært at få en tagsænket bil godkendt da det er et rimelig stort sikkerhedsspørgsmål!

Husk at vi bor i DK og ikke SE eller DE ;)

Vi har lovens lange arm ovre os hele tiden! (MEGET lange faktisk..)
Der er masser af ting, som du kan lave indenfor loven, og se på hvad du må i stedet for at sætte en masse på, som du ikke kan få godkendt.
Jo du kan jo self finde en Amazon fra før 68 og have 8-års-syn og konvertere det hele hver 8. år og sætte det hele på igen efter du har fået den godkendt igen, men hvorfor ikke gøre det rigtigt?

Det med bremserne er jeg i tvivl om.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Hr. SmåSur » tors sep 20, 2007 19:17 pm

Ingemann skrev:Jo du kan jo self finde en Amazon fra før 68 og have 8-års-syn og konvertere det hele hver 8. år og sætte det hele på igen efter du har fået den godkendt igen, men hvorfor ikke gøre det rigtigt?

Det er muligt at andre ser igennem fingre med det, men jeg vil ganske enkelt ikke lade stå til, imens en redaktør i den grad opfordrer til ulovligheder! Kære du - den går slet ikke og du skal nok passe lidt på, at du ikke bliver en tand for kæk og smart!

Jeg gider ganske enkelt ikke repiterer hvad loven siger om biler der godkendes til registreringsbetegnelsen "Veteranbilkørsel" med dertil hørende tilladelse til 8 års periode imellem syn, men én ting er sikkert - loven foreskriver nogle retningslinier og disse bedes overholdt - ellers er det ligepræcis paphætter som dig der ødelægger tingene for andre!

Og du behøver ikke det mindste at fare i mail-huset til Anders og pive og klage over mig - for du skal tænke dig rigtig godt om nu!

Jeg vil ikke finde mig i, at stedet her (og SLET IKKE det's redaktører) opfordrer til direkte ulovligheder eller bruges til formidling af ulovligheder. De få lettelser i diverse restriktioner veteranbilfolket har knoklet for igennem mange år - skal unge knøse med arrogant holding til lov og ret ikke ødelægge, så kan du helt enkelt roligt regne med, at det bliver svært at få din egen bil under samme fornuftige lempelige forhold.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Hr. SmåSur » tors sep 20, 2007 19:32 pm

Hvad man kan og ikke kan i/med en Amazon er ikke bare så let og ligetil.

- det har INTET med kun motorkraft at gøre - der kommer også spørgsmål om motorVÆGT ind i billedet.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf snooz » tors sep 20, 2007 20:41 pm

Hov...

Jeg havde nogle spørgsmål der blev svaret på. Hvem paphatten er ved jeg ikke men man har vel lov at spørge og drømme ?

Ang. motor ja der er mange ting der spiller ind, men der har jo kun været snak om hvad der kunne tænkes af mig. For jeg har set andre indlæg hvor brugere har fået skyld for at slet ikke have undersøgt tingene før projektet startede, dette vil jeg ikke ramle ind i. Derfor spørger jeg om en masse og jeg er slet ikke færdig endnu :)
Noget helt andet jeg er skam villig til at betale afgiften for at få lagt anden motor i bilen og så mener jeg da ikke at det kan skabe forargelse på nogen måde. Men der vil vel altid være en der mener at dette er mishandling af en bil ?

Jeg har læst at en zon skulle kunne godkendes med et sænket tag da den eftersigende har en støtte karosse. Men igen bare et spørgsmål. Jeg kan jo ikke så godt stille det på et Fiat eller Opel forum vel `? :roll:

Jeg er heller ikke ude på at ødelægge noget for det såkaldte veteran folk. SOm sikkert har knoklet for en god sags skyld. Jeg vil altid gerne have haft en form for en low-rider i gangsta' stil. Men den rigtige type er ikke til at komme til for penge eller til at have råd til at køre i da de er fra det store US, zonen giver disse muligheder hvis jeg har forstået det meste af det jeg har fundet frem til på nettet.

Nu vil jeg da heller ikke mene at Ingemann opfordrede mig til at gøre noget ulovligt. Han gav en mulig løsning. Om jeg har tænkt mig at bruge den eller ej er helt op til mig. At der sikkert findes en sart lille sag som misfortolker ting kan ikke udelukkes. Helt fint at alle folk har holdninger men ro på ik'?
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf testhest » tors sep 20, 2007 22:04 pm

Hr. SmåSur skrev:Jeg vil ikke finde mig i, at stedet her (og SLET IKKE det's redaktører) opfordrer til direkte ulovligheder eller bruges til formidling af ulovligheder.

Jeg opfatter nu ikke at der blev opfordret til ulovligheder i Ingemann's indslag. Han skriver jo netop til sidst i sætning "men hvorfor ikke gøre det rigtigt?". Dermed sagt, at det er en mulighed, men at han hellere ville gøre det korrekt, og dermed vil han ikke opfordre til det.
Det er vel det samme som at der altid står på en tophastighed på nye biler, men du må forresten kun køre max. 130 km/t i DK. Muligheden for at køre hurtigere er der, men der opfordres ikke til det. Muligheden blev også nævnt her, men der blev ikke opfordret til det.
MVH
Bjarne Warming

945 Classic '96, B230FK + M90, 3" forrør og katalysator + 2,5" bagud - i rustfri.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 6400 Sønderborg

Indlægaf Hr. SmåSur » tors sep 20, 2007 22:04 pm

Paphatter - er de, der bevidst bryder loven og skader det gode for andre.

Du er bestemt helt fornuftig når du INDEN et projekts start, spørger en masse - og jeg anfægter på ingen måde ombygninger. Det hele mit indlæg vedrører, er omgåelsen af lovligheder ved som nævnt, at lade en bil registrere til veteranbilskørsel, for derefter at "ulovliggøre" den.
For at kunne komme i betragtning til denne specielt periodesyns-lempelige aftale, er hovedreglen nemlig, at bilen der ønskes registreret til veteranbilkørsel fremstår i ORIGINAL stand! Og dette skal tolkes helt ned til, at en Amazon IKKE må udstyres med nye smarte alufælge - for dette er ikke originalt.
Så der kan i pricippet under ingen omstændigheder være biler i denne gruppe, der er ombyggede mht. karosseri, motorstørrelse/tuning etc. Jeg er ganske sikker på, at MHS (MotorHistorisk Samråd), der jo har lobby-arbejdet så det basker for denne lempelse for veteranbil-folket, bestemt ikke har haft i tankerne, at lempelsen skulle kunne udnyttes til, at man syner sin gamle 144 og indstiller den til veteranbilkørsel, hvorefter man skynder sig hjem og ombygger den til gaderæs med alskens ombygninger og tunning.
MHS er ganske opmærksomme på dette lille "ungdomsproblem" - hensigten var såmænd alene at "rigtige" veteranbiler der blot kører 500-1.000 km om året, kunne få en smule dispensation - så der er sikkert rigeligt med "gamle sure mænd" derude, der vil fryde sig over at "holde øje med" unges "vandalisme" og altså eksempelvis melde eventuelt mistænkelige biler for kontrol.
Spørgsmålet er jo ikke bare periodesyn - men bestemt også forsikringsmæssigt - og man kan da roligt regne med, at diverse forsikringsgrupper MEGET HURTIGT ekskluderer medlemmer, der forbryder sig mod lovens krav og intentioner.

Nå, men naturligvis har man lov at drømme - og livet er dødt hvis man ikke forfølger sine drømme!!! - Så vær nu ikke ræd for, at jeg er imod hvad du drømmer om!! Slet ikke!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Schroder » tors sep 20, 2007 22:09 pm

Hej Snooz..

Til at starte med, så velkommen...

Hvis du virkelig drømmer om en Volvo Amazon med den nye motor og det nye indtræk og udstyr, så kan det godt lade sig gøre (har selv 850 elsæder i min).. Men for hulen det kræver MEGET tid, ikke kun i værkstedet, men også her på nettet, køreture rundt i landet for at hente dele, møde op til de forskellige træf o.s.v, for nemlig på den måde får du snakket med folk som har et HELT liv med Amazon'en og ved sku hvad der kan lade sig gøre langt hen af vejen.. Så det er vejen frem, hvis du virkelig brænder for et projekt med amazonen ved din side...

Men ang. lovlighed, så kan jeg kun 95% tilslutte mig Hr småsur. Det er sku virkeligt vigtigt, at du holde dig til loven. For hvis nu der skulle ske et uheld, så hænger du på ALT uden nogen form for forsikring.. Og tja, det er da også en HEL del sjovere at når folk tager et kig på bilen, og siger "hold da kæft, det kan umuligt være lovligt" at du så kan sige, jo da.. Beviser du har styr på dit og ikke "bare" snor dig uden om..

Men meget er muligt.. Kan sige, at jeg selv er ved at skrive en ansøgning til Volvo i Göteborg, for at få lov til at lave ændringer til min bil, og ja det tager også tid, men så får jeg i hvert fald ikke et problem i synshallen, hvis den går igennem...

Men pøj pøj med det.. Kan kun anbefale den gode gamle Volvo..

ps.
Ja, du får nogle holdninger og fakta herinde. Og der bliver ikke altid brugt fløjlshandsker, men det er bare det gode ved dette forum..
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Ballerup Kbh

Indlægaf Hr. SmåSur » tors sep 20, 2007 22:11 pm

testhest skrev:Jeg opfatter nu ikke at der blev opfordret til ulovligheder i Ingemann's indslag. Han skriver jo netop til sidst i sætning "men hvorfor ikke gøre det rigtigt?". Dermed sagt, at det er en mulighed, men at han hellere ville gøre det korrekt, og dermed vil han ikke opfordre til det.
Det er vel det samme som at der altid står på en tophastighed på nye biler, men du må forresten kun køre max. 130 km/t i DK. Muligheden for at køre hurtigere er der, men der opfordres ikke til det. Muligheden blev også nævnt her, men der blev ikke opfordret til det.

Kære du,
I mine øjne er der ikke engang tale om en mulighed!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Ingemann » tors sep 20, 2007 22:34 pm

Nej, men nu er der også andres øjne end dine - heldigvis!
Synes du skal lægge kraftigt mærke til, og jeg citere: "MEN HVORFOR IKKE GØRE DET RIGTIGT?"

Det er fint nok at du har nogle holdninger, men vi andre har også lov til at have en.

Jeg har bestemt ikke opfordret til noget som helst ulovligt. Jeg har sagt at det skal gøres rigtigt fra starten af, og det vil jeg gerne understrege. Du læser hvad du vil læse, tror jeg..

For lige at vende tilbage..
Mht. til godkendelser af motore.
Så du mener ikke at man kan få godkendt en stor, gammel V8'er på 6,5 liter med 130 hk, men man kan godt få en vankelmotor med turbo og 600 hk godkendt i en Amazon i teorien, fordi en vankel vejer meget lidt og fordi en V8'er vejer rigtig meget? (Overdrivelse fremmer forståelsen)
Altså det har slet ingenting med effekt at gøre? Undskyld, men det er ikke hvad jeg har fået at vide af min kammerat, som har lavet den motorkonvertering, som jeg har skrevet om, og det er heller ikke det jeg har læst andre steder.

God aften drenge!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Hr. SmåSur » tors sep 20, 2007 22:44 pm

Ingemann skrev:Nej, men nu er der også andres øjne end dine - heldigvis!
Synes du skal lægge kraftigt mærke til, og jeg citere: "MEN HVORFOR IKKE GØRE DET RIGTIGT?"

Det er fint nok at du har nogle holdninger, men vi andre har også lov til at have en.

God aften drenge!

Du/man har ikke lov til at have en holding, der dækker over, at du/man kan forvalte og bryde loven som du/man selv synes og ønsker!
Nix, den går ikke - ganske enkelt!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf testhest » tors sep 20, 2007 22:56 pm

Hr. SmåSur skrev:I mine øjne er der ikke engang tale om en mulighed!

Tjah, heldigvis ser vi andre ikke verden gennem dine øjne. Så ville vi jo alle være småsure... Sikke en sur verden vi så ville leve i. Heldigvis er det jo sådan, at hvis du ikke kan lide det du læser her, kan du jo bare kigge den anden vej og lade være med at brokke dig.

Det er fint du nævner at muligheden ikke er lovlig, og ikke er anbefalingsværdig, men Ingemann gjorde det nu meget klart at man heller skulle gøre det rigtigt fra starten. Så jeg kan ikke rigtig se hvorfor du brokker dig sådan.
MVH
Bjarne Warming

945 Classic '96, B230FK + M90, 3" forrør og katalysator + 2,5" bagud - i rustfri.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 6400 Sønderborg

Indlægaf Ingemann » tors sep 20, 2007 22:57 pm

Du læser ikke hvad jeg skriver - du læser hvad du gerne vil læse.
Prøv igen...
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj