Spiser laderelæer!

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Spiser laderelæer!

Indlægaf Kenneth Poulsen » ons maj 09, 2012 20:51 pm

Vores nye gamle 940 1994 er der gået spøgelser i, den har forbrugt laderelæet der sad i den og et brugt og 2 nye laderelæer.(1 Bosch og 1 Hella)
Den har en original Volvo generator på.

Jeg skifter relæet og måler med multimeteret at den lader med godt 14V, stopper så motoren og skal flytte/starte bilen en time senere og så er der ikke lys i lamperne i instrumentbordet, det var der da jeg satte de nye/brugte relæer i og jeg kan så måle at den ikke lader mere og relæet er kaput.

Hvorfor går laderelæet efter 5 minutters drift?? :(

Min teori er, at det er generatoren der er kaput, noget med dioderne måske, noget som min visne hjerne ikke har forstand på......eller noget andet.

Jeg vil jo ikke købe en ny generator hvis jeg kommer til at brænde den af ligesom laderelæerne.

Jeg vil være meget taknemmelig for forslag der kan frembringe en løsning, så tusindkronesedlerne ikke bare forsvinder mellem hænderne på mig.
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Re: Spiser laderelæer!

Indlægaf Kenneth Poulsen » tors maj 10, 2012 13:40 pm

Jeg var klar over at det er underligt problem, men at der slet ikke er nogen der ved noget om generatorer, det kommer lidt bag på mig, jeg troede ellers det var Volvo eliten med 100 års erfaring der var med her. :?

Nå spøg til side, jeg har fået en tid på autoteknisk skole i Nyk.F. til at måle med et scoob? for at se om der er generatoren der er problemet.
De syntes det er et så specielt problem at de godt ville kigge på det (og så kender jeg en af lærerne) :wink:
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Claus » fre maj 11, 2012 11:05 am

Hej Kenneth

Generatorer er en lidt svært område.
Hvis man starter bilen op og den mister forbindelsen til batteriet så stiger spændingen måske op til 110 volt i løbet af et øjeblik.
Det betyder naturligvis at der er noget der brænder af det kunne være relæet og diodebroen som sidder inde i generatoren.
Skifter man så relæet og diodebroen stadig er defekt så æder den det nye relæ.

Med en defekt diodebro "der sidder 3 stk" og den ene er død så ser det fint ud med en spænding på ca 14 volt men den yder ikke de amp som den skal.
Stopper man så bilen kortslutter diodebroen så til stel og relæet er historie.

Mit forslag er sæt en ny generator på. Og husk aldrig at tage ledningen af batteriet når motoren er startet heller ikke i 1 sekundt.

Held og lykke med den.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Kenneth Poulsen » tors maj 17, 2012 13:49 pm

Opdate:

Jeg har skiftet generatoren med nyt relæ og den lader stadig ikke og der stadig ikke lys i alle instrumetkontrollamperne.

Jeg har målt fra generatoren hen til abtteriet = gennemgang
Jeg har udtaget instrumenterne og målt den tynde røde ude fra generatoren og ind til det 18 polede stik = gennemgang
Jeg har målt fra stikket hen til ladelampepæren = gennemgang.
Der er lys i pæren med et 9volt batteri.
Jeg har målt stelforbindelsen gennem instrumentprintet og ud til det 18 polede stik = gennemgang
Jeg har målt stelledningen i det 18 polede stik = gennemgang

Jeg har nu købet et nyt bundstykke og vil prøve med det men er der lige noget jeg prøve inden jeg delsamler igen, har du et et tip???
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Klågem » tors maj 17, 2012 13:59 pm

Hvad med stel til generatoren
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Kenneth Poulsen » tors maj 17, 2012 21:23 pm

Stellen fra generatoren til motor og fra motor til karossen, har været afmonteret pudset på fladerne og samlet igen.

Nu skriver jeg at der ikke er lys i nogen af kontrollamperne i instrumentet, det kan evt. misforstås, der slet ingen af kontrollamperne
der er lys i når man sætter tænding på.

Men bilen starter og kører fint - men lader ikke.

Og hvad er det der gør at der kommer lys i kontrollamperne når man sætter tænding på, ad én eller anden vej må det komme fra tændingslåsen/bundstykket - tror jeg - og derfor prøver jeg med et nyt bundstykke, jeg har bare ikke tid her i ferien.

Jeg har et ledningsdiagram i min Hayens bog men kan ikke finde vejen til lys i kontrollamperne med tænding på og lamperne går jo normalt ud når motoren starter.

Jeg har forresten også haft alle sikringer ude og målt dem i gennem.
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Pede66 » tors maj 17, 2012 23:11 pm

Lyser ladelampen?
Hvis ikke så kan den ikke trække feltet igang og dermed begynder den ikke at lade.
Tjek at pæren ikke er sprunget.
Lille fejl stor indvirkning.
Hvis ingen af lamperne lyser kunne det være en stelforbindelse der mangler go dermed samme problem.
Men det er kun et gæt :-)

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Kenneth Poulsen » fre maj 18, 2012 12:37 pm

Det er det er så underligt i min verden, ladelampen lyser ikke når den ikke lader.

Som jeg skrev tidligere, så har jeg målt hele kredsløbet omkring pæren og pæren og der er gennemgang i det hele.

Jeg har målt stelforbindelsen fra uret og ud, der er gennemgang.

Det er faktisk noget forkert det jeg skriver - at ingen kontrollamper virker - SRS lampen virker og slukker ved ca 1.500 omdr., selekontrollampen virker også, og glødevagten lyser når man træder på bremsen - fordi den venstre stoplygte er gået.

Så der må være gennemgang i instrumenterne.

Nå men jeg satser på bundstykket - når jeg kommer i nærheden af bilen igen på mandag.
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Sander » fre maj 18, 2012 13:37 pm

nu er det ikke samme bil jeg har haft men på amazonen havde jeg en ok batteri og en ok generator når den stod på værkstedet og der blev målt på den i tomgang. Alligevel kunne jeg køre til tyskland og skulle skubbes igang eller til Folehaven/Hvidovre fra Esbjerg og så have fladt batteri, efter 2 dage, når jeg skulle retur. Det bøvlede jeg længe med indtil jeg fandt ud af at den ikke ladede når den havde været over 95 km i timen. Bilen begyndte at dø ud på storebæltsbroen, kørte derfor igen engang med slukkede lygter på motorvejen dennegang til jeg i jylland kom på hovedvej. Prøvede ind imellem og tænde lyger men nej. Vi holdt så en spise pause fik bilen startet med hjælp fra et ekstra batteri, og da jeg så igen trillede afsted på hovedvejen ladede den og lyset kunne tændes. lige inden hjemadressen kørte jeg på motorvejen ved Bramming og så snart jeg kom op i fart ja så startede radioen først med at gå ud og snart så satte bilen ud. Jeg kunne altså i 2 uger køre 10 km retur på arbejde hver dag og aldrig have problemer men når jeg havde over en vis omdr stoppede generatoren med at lade.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Pede66 » fre maj 18, 2012 22:18 pm

Jeg er ikke helt med, lyser ladelampen når du sætter tænding på?
Og slukker den når bilen starter?
Eller lyser den overhovedet ikke under nogen af omstændighederne?
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kenneth Poulsen » lør maj 19, 2012 10:08 am

Pede66:

Ladelampen lyser slet ikke under nogen omstændigheder og bilen lader ikke på nogen måde, selv med skift af nye relæer og en anden generator.

Når man sætter tænding på så lyser kun SRS, selekontrol og glødevagten virker også.

Jeg er nået så langt at kontrollamperne i instrumentet ikke bliver "startet op" og derved heller ikke generatoren og "opstartsstrømmen" skal komme fra tændingslåsen og derfor har jeg købt et nyt bundstykke som jeg skifter når jeg er hjemme igen.

Jeg lever i håbet. :?
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Pede66 » lør maj 19, 2012 10:44 am

Der lyder meget fornuftigt, det virker som om du mangler noget spænding på indstrumentet?
Har du et diagram?
Du skal også lige vide at printbanerne er noget lort på dem. De knækker.

Nu er det ikke sådan, siden den spiste laderelæer, at den har trukket strøm igennem indstrumentet og derved brændt noget af i selve indstrumentet.

Mvh Pede
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kenneth Poulsen » lør maj 19, 2012 13:21 pm

Jeg må indrømme at jeg ikke har kontrolleret de laderelæer jeg har taget ud, det kan være de virker perfekt, specielt de nye jeg har prøvet med.
De har måske bare aldrig fået "startstrøm" fra bundstykket til at "tænde" ladekredsen.

Jeg målt printbanen til ladepæren via ledningen fra generatoren og gennem 18polstikket og tilbage ud gennem stikket og gennem stelledningen, der fin gennemgang.
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Pede66 » lør maj 19, 2012 22:39 pm

Altså ladelampen skal få plus gennem indstrumentet og stel gennem generatoren.
Når så generatoren lader får den plus derfra og polariteten er ens og lampen slukker.
Da det jo så er flere lamper der ikke lyser? Som jeg har forstået dig, må fejlen vel ligge i enten spændingen til indstrumentet eller i selve indstrumentet?
Men et diagram ville nok fortælle en hel del?

Mvh Pede
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Kenneth Poulsen » lør maj 19, 2012 23:18 pm

Jeg har et EL-diagram i min Haynes manual, det opklarer ikke noget - for mig - jeg er ikke en haj til bilelektrik, jeg kan kun se hvad farve ledningerne har og så'n ca. hvor de går hen.

Jeg kan f.eks. ikke lure hvordan strømmen fra bundstykket kommer op til instrumentet.
940 stc 1994 425.000 km
Hjemmehørende på Falster
Kenneth Poulsen
Superbruger
Superbruger

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter