Den med overslag eller anden påvirkning fra tændkablerne havde jeg overvejet, men det er bestemt en mulighed.
Der er flere på Matthews Volvo Site der skriver om defekte knastaksel følere på 850'er, så det er også en mulighed, - måske skulle du forsøge at finde info der.
Det klonk du omtaler i det første indlæg, - kan det komme fra en slidt gearkasse / transmission eller eventuelt slidte motorophæng?
Min tidligere 850 manuel gearkasse var meget slidt, - når jeg slap speederen kom der klonk lyde fra både gearkasse og motorophæng.
Hvis din motor skifter hurtigt fra at trække til at bremse kan det være den slags lyde du hører.
Min nuværende 850 med samme motor som din (B5254T), men med automatic havde et lignende problem:
Når jeg skulle accelerere på en tilkørselsrampe til motorvejen i Tyskland (pedal to the metal) så stoppede motoren nogle gange med at trække, - uhyggeligt hvis man er ved at trække ud mellem to lastvogne

.
Jeg er ikke meget for at bruge tilsætningsmidler, men før årets sommerferie hældte jeg to flasker dyserens på tanken... jeg har ikke oplevet problemet siden.
/oakey