Højt dieselforbrug

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Højt dieselforbrug

Indlægaf eban » lør jan 26, 2013 16:49 pm

Hej til alle...

Jeg er ejer af en V50 2.0d årg.2008.
jeg pendler mellem sverige & danmark 5 gange ugentligt (cirka 4000 km om måneden ) jeg køre på motervej stort set hele vejen, køre mellem 90-110 km i timen på autopilot hele vejen. jeg mener nok at jeg før nedenstående problem, kunne køre mellem 900-1000 km på en fuld tank.

Jeg har for nylig været til service med bilen hvor jeg bla, har fået skiftet: brændselsfilter, olie & oliefilter, luftfilter, samt fået påfyldt eosvæske.

Problemet er at den bruger ALT FOR MEGET diesel efter jeg fik den tilbage fra service, den køre nu maks 700 km på en fuld tank.
jeg kan når jeg køre, se på "nuværende forbrug" at den stiger gevaldigt ligepludslig under kørsel. nogle gange "falder" den plads igen, for en kort periode (maks 5 minutter) hvorefter den stiger igen.
Motervarmeren er også gået helt amok!! den starter ikke altid når jeg tidsindstiller den samt gider den heller ikke altid at starte når jeg prøver at "direkt starte motervarmeren"
jeg kender min bil og kan også se på pengepungen og km viseren at der er noget helt galt!!!

Personligt mistænker jeg lidt at dit 2 emner hænger sammen på en måde (højt dieselsforbrug/motervarmere) & jeg mistænker også værkstedet jeg var til service hos har begået en eller anden form for fejl, for den kørte PERFEKT før den skulle til service!

jeg håber virkelig på at der er nogen der har en ide om hvad der kan være sket ?

på forhånd tak :-)
eban
Bruger
Bruger

Re: Højt dieselforbrug

Indlægaf Bok » lør jan 26, 2013 18:15 pm

Vores v50 1,6d s/s har også lige været til service den 04-01-13 fyret virker heller ikke kan det være noget med den service opdatering der er lagt i ?

Mvh. Bo
Mvh.Bo

Volvo v50 1,6d s/s
Bok
Bruger
Bruger

Geografisk sted: 3100 Hornbæk

Indlægaf eban » lør jan 26, 2013 19:48 pm

jeg kender ikke noget til nogen service opdatering... ?
hvad går det ud på & har du også problemer med for højt dieselsforbrug eller er det "kun" din motorvarmere ?
eban
Bruger
Bruger

Indlægaf Bok » søn jan 27, 2013 2:41 am

Det er kun fyret brændstofs forbruget er ændret fra 20,3 til 20,0 hvilket nok skyldes temperaturen. Hver gang vi er til service opdatere de bilen jeg formoder at det er selve hjertet i bilen ( styre enheden ) eller hvad det nu kaldes. Fyret virkede før service om det er et tilfælde ?

Mvh. Bo
Mvh.Bo

Volvo v50 1,6d s/s
Bok
Bruger
Bruger

Geografisk sted: 3100 Hornbæk

Indlægaf solgt » søn jan 27, 2013 6:55 am

Det eneste fyret(cpm) og motorstyring (ecm) har tilfælles er den udvendige temperatur føler så det er nok tilfældigt at fyret går i stykker på samme tid.
Dit høje brændstof forbrug skyldes at den køre og regenere hele tiden,pas på din oliestand,den begynder at stige,med fare for en løbsk motor
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf kalby » søn jan 27, 2013 9:36 am

kunne lyde som om din motorstyring hele tiden forsøger at regenerere dit partikelfilter. Det passer meget godt overens med at der er fyldt partikelfiltervæske på bilen under service, og derved tillader styringen rensningen, hvilket den ikke gjorde før, da den sikkert var tom. Det kan også være så banalt som et utæt filter....
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf eban » søn jan 27, 2013 11:33 am

tak for de gode bud !

Kalby, jeg mener faktisk nok at den var den tom, jeg har ærligtalt ikke så meget forstand på det.
men jeg synes "regenerere" er et godt ordvalg for den måde bilen ter sig på når den stiger i forbrug, jeg kan mærke det lige med det samme, den giver lige et lille bitte hak også stiger den....hvad skal jeg gøre ?
eban
Bruger
Bruger

Indlægaf kalby » søn jan 27, 2013 12:46 pm

Nogle forsøger at regenerere partikelfilteret ved at køre en rask tur, for derefter at lade bilen køre med forhøjet omdr i stilstand. Dvs 22-2500 omdr mens bilen står stille, i ca 1 time. derved tvinger man partikelfilteret til at regenerere. Det fungerer på biler uden eolys væske. Det kan være at en motor med eolysvæske skal tvinges til regenerering ved at have en tester til hjælp. Motorstyringen omstiller tændingstidspunkt og ændrer fyldning, således at temperaturen stiger til over 600 grdr. Derved brændes partikler af i filteret. Når du har kørt lange ture hvor regenereringen åbenbart ikke bliver fuldført vil jeg mene at der er et problem med enten en føler til partikelfilteret eller et tilstoppet partikelfilter
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf eban » søn jan 27, 2013 13:03 pm

kan de hos volvo se om mit partikelfilter er tilstoppet og eller om der er en defekt føler ?
jeg har "braget" bilen igennem på motorvejen i sidste uge på vej til arbejde 160-170 km i timen over en strækning på 10-15 km, hjalp heller ikke noget !
nogle gange trykker jeg den lige af på vej ind til motorvejen, det hjælper også på forbrugningen ( dog kun for en meget kort stund ) hvorefter den igen stiger!!
jeg har endu ikke "trykket" den af mens bilen står stille, synes du jeg skal prøve det ? og i så fald hvordan & hvor længe ?
uden at være klog på dette område, synes jeg nu alligevel at det giver meget god mening det du skriver på baggrund af den måde bilen skaber sig på.

jeg er yderst taknemlig for din tid Kalby !!!
eban
Bruger
Bruger

Indlægaf kalby » søn jan 27, 2013 13:17 pm

Chancen for en defekt føler er der. Derved forsøger motorstyringen en regenerering da den får besked på at filteret er tæt. Det er måske også tilfældet. Der er forskellige tryk som skal passe sammen på et partikelfilter, og disse test kan en f.eks Bosch tester fortælle. Det er ikke unormalt at trykfølerne til partikelfilteret kan gå i stykker. Brændstofforbruget vil stige til næsten det dobbelte under en rensning. Få lavet en test på filteret og følerne. En ulempe ved denne konstruktion er at fyldningen på brændstoffet og tændingstidspunktet kan gøre at din motorolie bliver fortyndet med brændstof, netop når den så ofte prøver denne regenerering. Det kan give alvorlige motorskader hvis man ikke er opmærksom på at motorolien begynder at stige..........
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf eban » søn jan 27, 2013 13:54 pm

så du mener at jeg skal få testet mit partikelfilter og føler....
& hvad mener du med at motorolien begynder at stige, er det vis den bruger mere olie end den skal ( det kan jeg vel se på oliepinden ?)
jeg skal ikke prøve at trykke den af over en længere periode i stille stand, for at se om det hjælper ?

har du en nogenlunde ide om hvad jeg cirka skal bruge økonomisk, for at få den testet og evt. skiftet ?
eban
Bruger
Bruger

Indlægaf solgt » søn jan 27, 2013 14:39 pm

solgt skrev:Dit høje brændstof forbrug skyldes at den køre og regenere hele tiden,pas på din oliestand,den begynder at stige,med fare for en løbsk motor

Det som jeg skrev før skal tages alvorligt skiftede 3 motore i 2012 pga af de har taget for mange omd.smadret motor.
Jeg vil nok skulle bruge 1 time på at stille diagnose inc.en regenering som tar ca 30 min .har filtret kørt mere end de 120000 km så skift den
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf eban » søn jan 27, 2013 15:12 pm

Hej solgt...

Jamen jeg tager skam alt hva i skriver alvorligt !
jeg er bare stadig ikke helt med på hvordan jeg kan se om "olie standen" stiger.. er det hvis den bruger mere olie end den skal ( kan jeg se det på oliepinden ? )

da jeg købte bilen havde den kørt 117.000 km og havde lige fået lavet service, mener dog ikke at partikelfilteret var skiftet.
jeg kan med sikkerhed sige at jeg ihvertfald ikke har fået skiftet partikelfilter i den tid jeg har haft den ( bilen har kørt cirka 175.000 i skrivende stund ) så jeg har selv kørt små 60.000 km med bilen.

hvis jeg nu tager til volvo og ber dem skiffte partikelfilteret, er problemet så løst ? & SKAL det være hos volvo ? ( de er ikke helt så billige ) heller ikke i sverige !
vil du mene at det værksted jeg lige har været til service hos ( cirka en måned siden ) burde ha undersøgt filterets tilstand inden de påfyldte eosvæske ? og kan man bare påfylde eosvæske uden at "regenerere" systemet ?

tak for din tid !!
eban
Bruger
Bruger

Indlægaf gmtgmt » søn jan 27, 2013 15:29 pm

Så vil jeg se at få skiftet partikel filteret du har stor riskio for at den begynder at presse diesel olien ned i olien også har du lige pludslig 10liter olie istedet for 3.9 også brækker den sig.
dette sker fordi den ikk kan komme af med udstødnings gassen igennem filteret for de det er stoppet til.

når man på fylder væsken bliver den bare nulstillet i computeren og længer er den ikk. partikel filteret gør man ikk noget ved med mindre den sætte fejl på det.
Skal skiftet ved 120.000km.

Det koster 8500kr hos os at få det skifet filteret koster omkring 4500kr + moms. ved uaut værksteder tager omkring 7,5kg og det ikk altid det er lige godt det der bliver lavet.

en regenerering kan måske hjælpe med da dit filter har kørt 55000km over skift ville jeg mene det ikk hjælper måske kun i kort tid.

KAN IKK ANBEFALE DE RENOVEREDE FILTERE TIL 1500KR
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf eban » søn jan 27, 2013 15:40 pm

Hej gmt...

Jeg skal lige være helt med her...
Hvis jeg får skiftet partikelfilteret, skulle problemet så være løst ?
Jeg mistænker lidt at filteret ALDRIG er blevet skiftet, for jeg har ikke gjort det, i den tid jeg har haft bilen, så den har nok kørt 175.000 km uden overhovedet at få skiftet partikelfilter !!

Tak for din tid !
eban
Bruger
Bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj