Volvo V50 D2, motorlyd i 2. gear over 2500 rpm

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V50 D2, motorlyd i 2. gear over 2500 rpm

Indlægaf mh3000 » tors jan 31, 2013 8:46 am

Hej Volvosnak!

Jeg har netop købt min første bil, og valget faldt på en Volvo V50 D2 115 fra maj 2011.
Det er helt igennem en rigtig lækker bil.
Jeg underskrev købsaftalen 3 dage før Kontant havde deres reportage om PSA koncernens (måske) problemfyldte motor, og det vakte da en del bekymring.
Især fordi jeg skal bruge bilen til blandet kørsel, dvs. både små ture (5 km) mellemture (10-20) km og lange ture (100+ km).

Jeg har valgt en velplejet model, der har overholdt alle service på et autoriseret volvoværksted.
Den tidligere ejer har mest brugt den til længere ture, og det kunne også ses på kilometerstanden (89.000)
Min bekymring over turboen, og olietilsodning, er der dog, og jeg ville jo gerne undgå dyre reperationer. Det var også herfor jeg valgte den bil jeg gjorde.

Mit spørgsmål er:
Bilen startert fint, kører fint, men jeg lægger mærke til at når jeg i 2. gear og opad, kommer over ca. 2500 rpm, så siger motoren en "anderledes" lyd, i tillæg til dens normale lyd.
Jeg går ud fra at det er turboen der arbejder, og at den så ikke arbejder når jeg kører i 1. gear.
Den 2. lyd (som jeg går ud fra er turboen), lyder en smule skramlende/, ikke noget højt og man skal høre efter for at lægge mærke til det. Jeg kan ikke høre nogen "turbinelyd", som jeg ellers havde troet en turbo skulle lyde som. Jeg tror jeg bedst kan beskrive lyden som når man triller nogle ærter rundt i en metaldåse, hvor man ryster dåsen rigtig let samtidig.
Det skal siges at motoren er varm (i følge instrumentbrættet) når jeg kommer op i 2500 rpm. Når den ikke er det holder jeg den under 2000 rpm.

Er det noget jeg skal være bekymret for? Jeg har stadig 4 måneders fabriksgaranti på bilen...
Desuden synes jeg sædevarmen ikke varmer særlig kraftigt i øverste del af ryggen, især ikke på passasegersædet. Er dette normalt?

På forhånd tak.
mh3000
Ny bruger
Ny bruger

Re: Volvo V50 D2, motorlyd i 2. gear over 2500 rpm

Indlægaf jelver » tors jan 31, 2013 9:49 am

Hej,

tillykke med vogntøjet. Jeg har selv en S40 1.6D fra 2008. Jeg har kørt 150.000 i den fra ny- de første 4½ år med mange småture, men med rigeligt brug af motor/kabinevarmer. Og den er passet med eftersyn.
Jeg har heldigvis ikke haft nogle problemer med turboen...endnu... Med hensyn til motorlyden, så tror/håber jeg ikke, at det er turboen, du kan høre. Jeg tror det er 'almindelig' dieselklapren- og nej, det lyder ikke rart- nærmest som en dåse møtrikker, der bliver rystet. Jeg synes dog først, at min begynder over 3000 omdr. Turboen lyder som en lav hylen og det er ikke sikkert, du kan høre den- men tro mig- du VED, når den ikke virker! :shock:
Det kan jo også være et varmeskjold, der er raslet løs, så få da en Volvo mekaniker til at lytte til den- så er du (næsten) sikker!

Jeg tror slet ikke, der er sædevarme i øverste del af ryggen på min- jeg har ikke bemærket det ihvertfald.

Vh
2008 S40 1.6D
2004 V40 1.8
1996 Renault Megane 2.0 RT (UPS!)
1988 340 1.7
Brugeravatar
jelver
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Østjylland

Re: Volvo V50 D2, motorlyd i 2. gear over 2500 rpm

Indlægaf tjoule » tors jan 31, 2013 23:13 pm

Har en 308'er med samme motor som firmabil og den har også en resonans agtig lyd ved ja, 2500 omdrejninger fra motoren og motorlampen lyser også kort med jævne mellemrum.
Min bil har kørt 112.000 km.
Så det er sikkert en standard lyd fra de motorer.
Værkstedet kan tjekke det når jeg skal til service næste gang medmindre den står af inden:-)
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj