B23K: Svær at starte

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B23K: Svær at starte

Indlægaf Petrolhead » man dec 10, 2007 23:54 pm

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af en halvtræt 245er fra 88. Den kører som sådan fint, men jeg har problemer med at få den startet.

Indtil videre har jeg forsøgt at lege lidt med chokerstilling, og gasgivning under start. Den bliver ved at tørne rundt i 5-10 laaange forsøg før det første liv kommer. Dog kræver den derefter 3-5 forsøg derudover før den rigtig kommer igang på alle cyl.

Har læst manualen, men synes ikke det hjælper blot at have chokerstilling helt ude. -Er der nogen rituel fremgangsmåde for opstart? Eller er der måske et helt oplagt justeringsproblem?

På forhånd tak for svar :wink:
Petrolhead

Indlægaf S.Bunzel » tirs dec 11, 2007 19:27 pm

Det lyder som du skal til at lave et lille eftersyn på den! Du skal efter se strømfordelerdæksel, rotor og ledningerne til tændrør skal være rene og pæne. Måske nogle nye tændrør ville kunne hjælpe?
Det er den nemme del at gå til!

Tillykke med den fine bil :D
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf freon » lør dec 22, 2007 21:38 pm

Jeg har nyligt anskaffet en 240DL (B230K) fra 1989 med 340.000 km på klokken og har også oplevet tilsvarende startproblemer.

Mit gæt er, at det er tilsodede tændrør som er problemet. Har fx oplevet at bilen kan være umulig at starte hvis jeg fx har kørt korte ture. Jeg tror at korte ture (chokerbrug + kold motor) giver en ret uren forbrænding som tilsoder tændrørerne - og så er der startproblemer næste gang.

Hvis bilen virker helt umulig at starte er det min erfaring, at det kan hjælpe at tage tændrørene ud og rense dem for sod fx med en fin stålbørste. Samtidig får du lige luftet ud i cylindrene så benzinen fra de forgævet startforsøg lige kan dampe af.

Jeg har derfor altid selv en tændrørsnøgle, en lille stålbørste, samt gummihandsker (modvirker sorte motorfingre) liggende i bilen.
Friske tændrør samt et opladet startbatteri+startkabler hører også til mit faste survival kit ved siden af reservehjulet (der er jo plads nok i bagagerummet)... ja, det lyder omstændigt, men sådan er det at have gammel bil...og lyst til at komme frem i verden.. *GG*... HUSK at få mærket dine kabler til tændrørerne i nummerrækkefølge så du ikke får byttet om på dem... :)

Held og lykke... lad mig høre om dine erfaringer i fremtiden
freon

Indlægaf Volvo4life » ons dec 26, 2007 21:35 pm

Indtil videre har jeg forsøgt at lege lidt med chokerstilling

B230K har da ikke manuel choker så vidt jeg husker.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj