Jeg vil ikke foregive at det er en af mine Volvoer der pludselig har fået problemer med tromlebremserne bagpå
Forhistorien kort:
Min Pontiac Firebird var til syn idag.
Jeg har serviceret alle 4 bremser inden synet. De forreste skivebremser er renset og smurt (og de lå på 4%)
Tromlerne bagpå gjorde jeg dog ikke andet ved end adskille, rense for støv og kontrollere at de var justeret ens.
Bremseprøve på flad lige vej føltes ok. Den trak ikke i rattet
MEN ... jeg blev sendt hjem med en skævbremsning på bagakslen på langt over 50% (tror det højeste tal jeg så var 72%)
Da jeg kom hjem og skulle fejlsøge, pillede jeg tromlen af venstre baghjul (det var det der skabte sig på prøvestanden) og bad min datter på 5 år om at træde på "den store pedal i midten" så jeg ligesom kunne danne mig et indtryk af hvad der skete.
Såvidt jeg kan se er det kun den ene side (venstre) af hjulcylinderen der kører ud og aktiverer bremsebakken (det er så den bakke der vender forrest)
Da hun sad der og bremsede det bedste hun har lært sprang hjulculinderen nærmest læk, eller hvad man nu skal kalde det. Pludselig kom der et skvæt bremsevæske ud i den side af cylinderen der arbejdede. Den anden side sad stadig knastør på sin plads.
Det kræver ingen stor kugleramme at regne ud at hjulcylinderen skal skiftes, men der er 2 ting jeg er lidt i tvivl om.
1) Hvis den ene side af en hjulcylinder sidder fast, vil den anden side så trykke/arbejde med dobbelt kraft ? (Jeg tænker: Ja!)
2) Sprang den læk fordi den var syg eller vil en rask hjulcylinder også lække bremsevæske hvis man aktiverer den med tromlen pillet af ?
MVH Peter