Tjaa, har du tid.

Grunden til jeg skriver som jeg gør er, at min bror opgraderede fra V70 til V70n og her var service intervallet pludselig sat op.
Min bror spurgte så hvorfor da motoren i bund og grund jo var den samme, og hvad de havde ændret siden de havde sat intervallet op.
Sælgeren vred sig lidt og sagde jaaaa, jooov, men det var for at bedre kunne sælge bilerne, og der var nok ikke lavet så meget om.
Hvad skal man så gøre, det kommer nok an på hvem man er og hvordan ens kørsels mønster er.
Og der er sikkert andre der gør det anderledes.
Mht til olie som altid er det man taler mest om mht service, selv om service er en masse andet også, så har jeg den holdning at olie er rensende og smørende ind til at den er slidt så meget at egenskaberne er væk.
Her efter aflejre der sig en masse forbrændings rester i motoren.
Hvis man får skiftet inden at dette sker har du altid en ren motor der er smurt godt.
Du undgår også at skulle bruge additiver ved olieskift.
Jeg gør det at jeg hiver oliepinden en gang om ugen og tjekker farve og lugt på olien, er den sort eller lugter brændt bliver den skiftet,det kræver nok lidt erfaring men sådan gør jeg.
Det passer som regel med mellem 5000 og 10000 km alt efter om bilen har kørt lange eller korte ture.
Ellers går jeg bilen igennem 2 gange om året og får skilt bremser ad og smurt, skiftet væsker osv. Det er nok lidt i overkanten, men det er hyggeligt og så ved jeg den er i orden.
Mht økonomi så tanker jeg for ca 800 kr om ugen at jeg så skal bruge 300 kr ved olie skift hver 5-10000 km er jo peanuts.
Der er rigtig mange meninger om dette emne og fordi jeg gør sådan behøver det ikke være det eneste rigtig.
Hvis du kun skal have bilen i et halv år kan du jo helt lade være hvis du forstå.

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20