Man siger jo, at tiden læger alle sår, men det gælder som bekendt desværre ikke biler. Min gode, gamle 945 årgang 97 er stille og roligt ved at overgive sig til tidens tand i form af først og fremmest rust.
Derfor er jeg så småt i gang med at sondere markedet og mulighederne for en anden Volvo. Økonomien tillader desværre kun en en pris omkring de 200.000 plus minus det løse, hvis den rigtige bil nu er der.
Efter en del undersøgelser er feltet ved at snævre sig ind til enten en V70 eller S80, som er ca. 6 år gammel. Det vil sige noget i retningen af årgang 08 og fremefter. Jeg hælder nok mest til S80.
Udfordringen er at finde vej i den jungle af motortyper, som der er på spil i den periode. Med et kørselsbehov på ca. 25.000 pr. år kunne en diesel være interessant. Jeg er også lidt tiltalt af et automatgear
Men hvad siger eksperterne her på forummet?
Fordele og ulemper ved Volvos benzin og dielselmotorer fra 2008 og frem?
Automatgear eller ej?
Der er ikke mange af de interessante S80`ere til salg, men der skulle efter sigende være masser i fx Belgien. Giver det mening, at få en forhandler til at finde en i udlandet?
Jeg har prøvekørt en fantastisk velkørende og enormt magtfuld 2.4 D Summum med automatgear årgang 09. Det var en meget positiv oplevelse. Den føltes moderne, men stadig som en rigtig Volvo. Men den var også meget dyr.
Lidt anderledes var det med en V70 1.6 Drive omkring samme årgang. Vognen var bestemt dejlig, men jeg faldt ikke for motoren. Når man er vokset op på bagsædet af en 142 og 240 og selv har kørt 242 og 945, så er det svært at undvære brølet og trækket fra en stor motor. Men på den anden side er Drive jo meget nøjsom hvad angår tørsten.
Som sagt håber jeg på jeres gode råd og erfaringer. På forhånd tusind tak for ulejligheden.