OBD2 til S40

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

OBD2 til S40

Indlægaf pmadsen » tors dec 10, 2015 21:57 pm

Hej.

Efter at have fulgt med på dette fine forum på sidelinien melder jeg mig nu ind i kampen med et spørgsmål:

Jeg har en Volvo S40 1.8 årgang 2003, og vil gerne have muligheden for at fejludlæse osv. Jeg vil gerne have en udlæser der virker med min iphone da jeg så altid har den ved hånden i bilen, og er ved at afsøge markedet for muligheder.
Har kigget lidt på en løsning der består af denne adapter:
http://olietryk.dk/obd2-testere/elm327wifi.html
Og så denne app til iphone:
http://www.outilsobdfacile.com/application-iphone-ipad-obd.php
Har haft skrevet til butikken der sælger adapteren og spurgt om den passer til min S40 og fået svar at der ingen problemer er med det, men efter at have undersøgt lidt nærmere fandt jeg dette link hvor 1.8 modellen ikke er nævnt så nu er jeg alligevel blevet i tvivl:
http://www.outilsobdfacile.com/vehicle-list-compatible-obd2.php?brand=volvo

Er der nogen medlemmer på forum der har lignende udstyr som kan komme med lidt erfaringer, vil det virke med min bil?

/Peter
pmadsen
Ny bruger
Ny bruger

Re: OBD2 til S40

Indlægaf gunsmoke » tors dec 10, 2015 23:16 pm

Efter min opfattelse er det eneste som rigtigt fungerer og kan vise alle fejl eller forhold som er på vej til at blive en fejl er det Volvos eget system Vida/Dice. Nærved fejl er fx en MAF som ligger uden for et referenceintervel, men dog ikke så meget at det er en fejl. Volvos udstyr kan ikke bruges semmen med en iPhone, men du kan i øvrigt altid se om der er sat nogle fejl med trykke tågelys og stilken. Du finder detaljerede beskrivelser om dette i forum eller på fx youtube.
gunsmoke

Indlægaf pmadsen » fre dec 11, 2015 1:06 am

Hej Bo.

Tak for dit indlæg, jeg er klar over at sådan en "rigtig" volvo tester selvfølgeligt kan mere end en dims til et par hundrede kroner, men har indtryk af at det ikke er "bare sådan" at få installeret og jeg er i øvrigt heller ikke så meget for at bestille en omgang kopisoftware fra en mere eller mindre obskur side i udlandet, jeg vil helst have noget der fungerer med det samme og så må jeg tage fat i en ekspert når det bliver mere omfattende!

Den med stilken/tågelys har jeg ikke stødt på før, det må jeg lige læse op på, tak for tippet! :-)
pmadsen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Shadows » fre dec 11, 2015 8:57 am

En PPC fra BSR (ny eller gammel model) er fin.
Den mener jeg læser det hele. De gamle ligger brugt på en tusse, men der kan være langt i mellem dem.
Den nye model er dyrere, men er også faldet i pris på det sidste.
Dem kan altid have liggende i bilen.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf gunsmoke » lør dec 12, 2015 16:40 pm

Hej Peter
Nu skal man jo som mand ikke gå ned på udstyr :D
Selve Volvo-softwaren findes i flere komplette installationer i form af virtuelle pc'er. Altså en komplet software-pc som køres fra din eksisterende pc. Dermed skulle der ikke være så store problemer med få sat systemet op. Forudsætter stadig at du har en kompatibel Volvo-enhed til at forbinde til obd-stikket.
Licensforholdene i disse private løsninger er så som så og det må man jo lige gøre op med sig selv. :?
Men Volvos løsning får du også mulighed for at ændre forskellige parametre på bilen, fx visning af DTSC-meddelelse ved start af bilen, temperaturen på sædevarmen etc., uden jeg dog har overblikket over hvad der kan tilpassen på en S40 fra '03.
gunsmoke

Indlægaf Ulrik Friis » søn dec 13, 2015 13:44 pm

Velkommen til :D

Med en OBD II udlæser, som kan køre på din iPhone/Android får du kun udlæst et begrænset udsnit af, hvad der er tilgængeligt af data i din bil. Disse OBD II udlæsere er som regel baseret på chippen ELM327, som kan læse nogle af de tilgængelige parametre som motorstyringen har. Alle andre ting fra de andre computere i bilen er lukket land, da dataprotokollerne, der anvendes, er skrevet af Volvo selv og kun kan læses af en fortolker som Volvo har fremstillet - VIDA med DiCE interface. Eller som Shadows skriver en PPC fra BSR. Men den læser kun, her kan man ikke "tale med" bilen.

Så alt hvad der foregår på CAN bussen kan du ikke komme i nærheden af.

Jeg har selv sådan en fætter til 100 kr, hvor hensigten var at udlæse olietemperatur mens bilen trak noget tungt. Men det kan den ikke.

Men nu er der efterhånden rigtig mange, som har et sæt, så måske bor der en i nærheden af dig?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til El-system og Instrumenter