hente bil i sverige.

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

hente bil i sverige.

Indlægaf kentn » tirs maj 20, 2008 23:19 pm

hej. hvis nu man vil hente en bil i sverige, må man så køre den på den de svenske plader instil færgen eller hvordan? er klar over at når den kommer til dk skal der danske prøveplader på, men hvordan i sverige? :?:
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: randers-langå

Indlægaf Ingemann » tirs maj 20, 2008 23:21 pm

Du må godt køre den til DK på Svenske plader. De er jo gyldige indtil den bliver afmeldt og omregistreret - dog kun en begrænset periode, som jeg ikke lige kan huske hvor lang er.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Balder » ons maj 21, 2008 0:23 am

Ingemann skrev:Du må godt køre den til DK på Svenske plader. De er jo gyldige indtil den bliver afmeldt og omregistreret - dog kun en begrænset periode, som jeg ikke lige kan huske hvor lang er.

Nuværende bopæl i Danmark
§ 17 Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret mo-
torkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18.

Stk. 2. Personer med bopæl her i landet må dog føre motorkøretøjer registreret til
virksomheder etableret i udlandet, såfremt motorkøretøjerne udelukkende er be-
regnet og indrettet til godstransport, hvis
1) kørslen alene udføres i virksomhedernes interesse som godstransport for frem-
med regning i overensstemmelse med Rådets forordning (EØF) nr. 881/92 af 26.
marts 1992 (adgang til markedet), herunder cabotagekørsel i overensstemmelse
med Rådets forordning (EØF) nr. 3118/93 af 25. oktober 1993, eller
2) der udføres godstransport i overensstemmelse med bilag II i Rådets forordning
(EØF) nr. 881/92 af 26. marts 1992, herunder cabotagekørsel i overensstemmelse
med punkt 4 i samme bilag.

Køretøjer fra Norge, Sverige og Finland
§ 7 Kravet om registrering anses for opfyldt for norske køretøjer, der kan benyttes i
Norge på » prøvekjennemerke«, svenske køretøjer, der kan benyttes i Sverige på
grundlag af » saluvagnslicens«, og på finske køretøjer, der kan benyttes i Finland
med » provnummerskyltar«.

Stk.
2.
Tilsvarende gælder køretøjer, for hvilke der i Norge, Sverige eller Finland
er meddelt tilladelse til midlertidig brug, og som enten ikke er registreret i hjem-
landet, eller som er midlertidigt registreret i hjemlandet. Sådanne køretøjer vil
kunne benyttes her i landet i den periode, tilladelsen gælder.

§ 8 For køretøjer, der er registreret i Norge, Sverige eller Finland, gælder følgende
som registreringsattest:
1) For norske køretøjer: »vognkort«.
2) For svenske køretøjer bortset fra terrængående køretøjer: » kontrollmærke«,
og for svenske lastbiler, biler med tilkoblet påhængsvogn samt terrængående
køretøjer: derudover det senest udstedte »registreringsbevis« for hvert køretøj.
3) For finske køretøjer: »registerutdrag« for køretøjet eller attest, som beviser, at
bilen må anvendes i udlandet, eller » interimsintyg«.

Stk.
2.
For køretøjer, der kan benyttes i Norge, Sverige eller Finland under anven-
delse af prøveskilte, jf. § 7, stk. 1, gælder som bevis for tilladelsen i
1) Norge: » prøvekjennemerke« sammen med »vognkort« for » årsprøvekjenne-
merke« eller » kjøreseddel« for » dagsprøvekjennemerke« i original.
2) Sverige: » saluvagnsskyltar«.
3) Finland: » provnummerskyltar« sammen med et bevis for retten til at anvende
sådanne nummerplader.

Stk.
3.
For køretøjer, for hvilke der i Norge, Sverige eller Finland er meddelt tilla-
delse til midlertidig brug, jf. § 7, stk. 2, gælder som bevis for tilladelsen i
1) Norge: »vognkort« og tilsvarende nummerplade for særlig registrering.
2) Sverige: » turistvagnslicens« og » turistvagnskylt«, bevis for » exportvagnsre-
gistrering« og » exportvagnsskylt« sammen med » besiktningsinstrument« eller »
interimslicens« og » interimsskylt«.
3) Finland: »interimistisk registreringsbevis« og tilsvarende nummerplade eller »
interimsintyg« og tilsvarende » SF-skylt«.

Nationalitetsmærke
§ 9 Ethvert udenlandsk motorkøretøj og ethvert udenlandsk registreret påhængskøre-
tøj dertil skal bagpå være forsynet med registreringslandets nationalitetsmærke,
jf. bilag 2.

mvh balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf kentn » ons maj 21, 2008 9:09 am

det var jo lidt en smøre.. alt i alt vil det bedste så ikk være at lade svenskeren levere bilen ved færgen, afmontere nummerpladerne og montere dk prøveplader og trille hjem. den står i gøteborg og derfor tror jeg godt sælger vil levere ved færgen.
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Balder » ons maj 21, 2008 9:41 am

vis jeg var dig , ville jeg gå i gang med skatten og få et forløbig afgiftsberegning. med denne i lommen kører du til sverige og henter bilen. det er ja din hensyn at betale afgift og komme på danske plader , ikke?
hvis vi siger at ifg § 7 reg er io , så har vi kun § 17 tilbage, men de er jå ikke "kørsel" i landet , det er jå overføring til (toll)-syn...ikke?

mvh balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Ingemann » ons maj 21, 2008 12:43 pm

Jeg synes man kan diskutere disse regler, som Balder skriver. Det gælder for "fast" kørsel i landet, som jeg læser det og ikke hjemfragtning. Men er det helt skævt så koster prøveplader 100kr/døgnet.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf kentn » ons maj 21, 2008 14:13 pm

jeg har adgang til prøve plader. vil bare gøre det rigtigt, for ikke at få en bøde oveni hatten for at køre i en svensk indregistreret bil i dk som dk borger. er der ikke noget med i sverige at nummerpladerne følger bilen til ophug eller hvad der nu sker med den?
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » ons maj 21, 2008 14:56 pm

Vil den regel egentlig i praksis sige at man ikke må låne en svensk indregistreret bil i Danmark. Altså hvis man fx har en kammerat med en lækker Volvo, som man lige skal prøve eller sådan noget.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf kimmer » ons maj 21, 2008 17:08 pm

Ingemann skrev:Vil den regel egentlig i praksis sige at man ikke må låne en svensk indregistreret bil i Danmark. Altså hvis man fx har en kammerat med en lækker Volvo, som man lige skal prøve eller sådan noget.

JA, desværre.
Du kan i værste fald blive bonet for en manglende registreringsafgift plus en bøde :cry:
Jeg læste dog engang i Motor at hvis du kan bevise, at prøveturen i fx en kammerats lækre Volvo på svenske plader, har en faglig relevans i form af fejlfinding m.m. fx af dig som bilens mekaniker, så kan der ses gennem fingre med reglen.
Jeg ville tænke mig grundigt om inden en tur :?
Kim
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Helle&JP » ons maj 21, 2008 17:22 pm

Er ikke helt sikker på de Svenske interne regler...

Men lovgivningen betyder i praksis, at du kører på Svenske plader i Sverige, på grænsen holder du ind, og skifter til de danske prøvenummerplader du har med hjemmefra. -Eller får ved politiet på grænsen.
Det er vist kun Tyskland/Østrig/Schweitz, der har en aftale om, at prøveplader må benyttes til grænseoverskridende kørsel.

Som Dansk Statsborger Bosat i danmark, må du som hovedregel aldrig føre et motorkøretøj, der er indregistret i et andet land. Der findes nogle ganske få undtagelser fx. hvis du kører i bilen som mekaniker eller lign. (Det forudsætter dog, at den registrerede ejer sidder ved siden af.)
Eller du kører i bilen som erhverv, og har været ved Skat i forvejen for at få en tilladelse, til at kører i bilen.

med Venlig Hilsen
Jens Peter Just.
Helle&JP
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf Volvo4life » ons maj 21, 2008 20:17 pm

Hentede for nyligt en Volvo i Sverige.

Købte bilen og fik svenske plader med. Kørte bilen hjem og stillede den i garagen hvorefter den blev afmeldt i Sverige.

Sælger behøvede ikke pladerne for at afmelde bilen, men han sagde at han skulle skulle halvdelen af 2.side fra registreringsattesten.

Alt ok i Sverige, men jeg kunne IKKE få danske plader fordi jeg manglede halvdelen af 2.side. Øv! Lidt brevskriveri og jeg fik lov til at få plader på den alligevel.

Om denne metode er korrekt skal jeg ikke kunne sige, men det virkede.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Jeppe » ons maj 21, 2008 22:16 pm

Ingemann skrev:Vil den regel egentlig i praksis sige at man ikke må låne en svensk indregistreret bil i Danmark. Altså hvis man fx har en kammerat med en lækker Volvo, som man lige skal prøve eller sådan noget.

Jeg mener at have læst et eller andet sted at det er okay at køre i en udlandsk indregistreret bil, men du er nød til at have ejeren/brugeren med.... dvs. du kan ikke køre alene i bilen.

Det er eksempelvis også billigere at leje en bil i Tyskland, og du kan køre i hele Europa bortset fra Danmark, pga. afgiftsreglerne.

--Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Tilbage til Diverse