To nøgler, een kan fjernbetjene

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

To nøgler, een kan fjernbetjene

Indlægaf Gozza » fre feb 28, 2025 0:46 am

Hej,

Jeg har to udfoldbare nøgler som begge kan starte traktoren.
Men kun den ene kan åbne på afstand.

Nogle gode ideer?

Vh
Gozza
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: To nøgler, een kan fjernbetjene

Indlægaf hans jørgen skov » man mar 03, 2025 22:26 pm

Der er jo så noget I vejen med det print der sidder inde i nøglen, måske batteriet eller dets forbindelser, hvis der er noget brændt af i selve printet ved jeg ikke lige om det kan fixes, eller om du skal ha et nyt.
Selve startblokeringen er en lille glasampul inde i nøglehuset med en kode i som skal ind i den antennering der er omkring tændingslåsen, men det virker jo når begge kan starte bilen.
Det er sikkert ret pebret at købe nyt print eller en hel nøgle og få det kodet, det skal vist gøres hos volvo
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Skive

Indlægaf Gozza » fre mar 07, 2025 23:48 pm

hans jørgen skov skrev:Der er jo så noget I vejen med det print der sidder inde i nøglen, måske batteriet eller dets forbindelser, hvis der er noget brændt af i selve printet ved jeg ikke lige om det kan fixes, eller om du skal ha et nyt.
Selve startblokeringen er en lille glasampul inde i nøglehuset med en kode i som skal ind i den antennering der er omkring tændingslåsen, men det virker jo når begge kan starte bilen.
Det er sikkert ret pebret at købe nyt print eller en hel nøgle og få det kodet, det skal vist gøres hos volvo

Tak for svaret Hans Jørgen,
batteriet har været prøvet skiftet, jeg tjekker nu printet og batteri polerne for åbenlyse fejl.
Tænker du at et print fra en identisk nøgle ville kunne benyttes i stedet? Altså at der intet kode er i print delen?

Vh
Gozza
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf hans jørgen skov » man mar 10, 2025 19:20 pm

Hej
Jo der er en kode i nøglens print så hvis du skal ha et andet print til den skal den kodes med bilen, det kan de nok kun gøre hos volvo, de er ret ømme om de der oplysninger, men få en pris på det først hvis det er, på min gamle v70 fra 97 købte jeg en ny nøgle på nettet, og fik den kodet hos volvo, heldigvis havde jeg fået en pris på 500 kr inden de gik igang for mekanikeren rodede med det i næsten 2 timer så det var blevet dyrt på timebetaling. der er også en glasampul i den med en kode i som passer til bilen, den gør at bilen kan se det er den rigtige nøgle, men den er jo ok hvis den kan starte bilen
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Skive

Indlægaf Gozza » tirs mar 11, 2025 10:59 am

Tak for svaret Hans Jørgen,

jeg har åbenbart været heldig:

det viste sig at jeg ved adskillelse af nøglen kunne konstatere, at den fjederfunktion som der er til batteriet nok var lidt slap.
Jeg bøjede benene forsigtigt således at de pressede mere opad og prøvede på bilen: nu virker nøglen.

Med hensyn til glasampullen/transponderen, så er den ligesom indstøbt i plastikken.
Først er man nødt til at save nøglen igennem for blot at adskille top- og bunddel (de er limede).
Jeg har tidligere indkøbt et par nye nøglehuse for at løse det almindelige problem med, at i nøgler med blade der foldes ud, der knækker anordningen således at nøglen ikke længere sidder fastlåst når den ikke er i brug og således at den forbliver strakt når den er ude, men her er jeg strandet i frigørelsen af af transponderen - indtil videre ....

Men lige nu virker begge nøgler, så tak for at give nye inputs!

vh
Gozza
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter