V50, benzin: tøven ved acceleration

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V50, benzin: tøven ved acceleration

Indlægaf Volvos » lør apr 19, 2025 9:31 am

Hej :-)

Jeg står med en nyindkøbt V50 med en 2,0 benzinmotor. Bilen er fra 2011. Bilen er købt i kommission, så der har ikke været dialog med sælger.

Jeg håber, at finde hjælp herinde til to ting:

1. Tøven ved acceleration
Ved acceleration er der noget tøven, det er som om den sætter lidt ud. Over 3000 omdr. trækker den rent igen.
Det føles ikke som tændingsudsættere, men mere ala benzin-/luftmangel. EGR, dyser...???

På 1,8'eren ser det ud til at der er noget vacuumstyring i forbindelse med indsugningsmanifolden.
Har 2,0 et lignende system? - er der i så fald en der kan hjælpe med en beskrivelse af funktionen af det? fejlsøgning på samme? :D

Input til at finde årsagen er meget kærkomne - måske det er en kendt problematik på sådan en Ford motor :D

2. "Klonklyd" ved indkobling
Når man kobler ind/sætter i gang i første gear, føles det nogen gange som om der er gået et motorophæng, altså som om drivlinjen lige vipper og så falder ned igen. Der er en lille klonklyd.
Tidligere ejer har været så venlig (tak!) at vedlægge kopi af en del fakturaer, hvor jeg kan se, at et værksted har udskiftet såvel motor- som gearkasseophæng, men at det ikke har afhjulpet lyden - det kan næsten kun være den konstaterede problemstilling man har søgt afhjulpet.

Er det mon en kendt problematik på sådan en fem-trins gearkasse og hvad kan årsagen være?
Jeg tænker følgende muligheder: Koblingsnav (men kan dog ikke lige * mig frem til at f.eks. en knækket fjeder reelt kan være årsagen, da den ikke rusker i koblingen), slør i leje/aksel i gearkasse eller differentiale, trækaksel.

Input er kærkomne.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj