Lyskontakt S40

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Lyskontakt S40

Indlægaf Bojer » tirs aug 19, 2008 18:12 pm

Hey All.

Jeg har et problem med min S40 (årgang 97), da jeg købte bilen for 3år siden fik jeg skiftet lyskontakten i venstre side (parkeringslys/alm lys og tågelygter), den kunne slet ikke sætte lys på mere, den blev skiftet og jeg skilte den gamle af og kunne se at den var smeltet på den ene pol.

Nu er det sket igen.... igen smeltet.... samme pol...

Jeg har tjekket pærer og de har den rette størrelse. er der andre der har oplevet det problem ?.. det koster 1000kr hver gang... så det sjove går jo godtnok af det i længden..

MVH Bojer
Bojer
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Bojer » ons aug 20, 2008 19:06 pm

Hey igen..

Nu har jeg været oppe at låne en haynes...

Om på eldiagrammet..... men... hvad... hvor...

Der er da ikke noget relæ... Der er godtnok et relæ som sørger for at man ikke kan have lys på så længe at nøglen ikke drejet, men ellers går det hele igennem lyskontakten, og også armen når der skiftes til langt lys.

Hvad er det lige jeg overser, sådan kan man da ikke lave det... ellers har jeg da lige tabt noget overfor volvo..

Så fortæl mig nu at jeg er en torsk og eldiagramet er simplicificeret for at enhver mekaniker kan være med.

/Bojer
Bojer
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf chr.kj » ons aug 27, 2008 0:08 am

Det lyder som om at du har en overgang eller for høj spænding i ledningen, men hvor ved jeg desværre ikke...
chr.kj
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ulrik Friis » tors aug 28, 2008 17:56 pm

Selvom det kun er 12 volt, så strømmer der rigtig mange ampere igennem ledningerne. Og når det er lavspænding, så skal der heller ikke ret meget modtand til før en voldsom varmeudvikling starter. Modstanden skal altså ikke være særlig stor før skidtet smelter.

Nu er det rigtig, rigtig svært at give råd når man ikke kan se synderen, men jeg vil gå ledningerne omkring kontakten meget omhyggeligt efter, især stik - og hvis det er inde i kontakten, der er noget der er smeltet, så kan fejlen godt ligge i selve kontakten. Men et overophedet stik kan sagtens forplante varmen igennem lederen ind i en plastickontakten, så kig stikkene meget grundigt efter. Er der spor efter varme på dem?

Husk: Lille modstand stor varmeudvikling.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til El-system og Instrumenter