Ulrik Friis skrev:Min pointe er, at to identiske Volvo 850 T5 bortset fra en modificeret chip i den ene vil anvende præcis den samme mængde brændstof i det nævnte eksperiment. Hvor du siger at den chippede bil anvender mindre.
Hvis du har ret, så skal virkningsgraden i den chippede motor være højere end i standardmotoren. Den eneste måde den chippede motor kan få en højere virkningsgrad på er ved at forbrændingen er væsentligt bedre end i standardmotoren. Og det tvivler jeg stærkt på at den er, da motoren ikke er chippet for bedre økonomi men for flere hk. Og det trækker i hver sin retning. Man kan forbedre forbrændingen ved at lave om på skylleforhold i forbrændingskammeret, ventilerne, en anden udformning af indsugning og udstødning, andre indsprøjtningsdyser mv. Men det pilles der jo ikke ved.
Og så skal jeg nok holde op
Det har vel også en del at sige at nm er meget højere (standard har min 300nm.)
Med normalchip begyndte min at lave ladetryk ved ca 2500 omdr. Ca 80 km/t. Med den chippede begynder den at lave tryk ved ca. 2200 omdr. ca 70 km/t. og den har fuldt tryk på fra (1,3 bar) fra ca 2800 til 4500 omdr.
Med momentet der hvor det skal bruges sparer man på dråberne. (tag f.eks. en japser der skal op at ringe på 6-7000 omdr) Der ville økolampen lyse hvis man kørte 70-80 i 5 gear og der kom en lille bakke. (den ville på en måde begynde at sejtrække) fordi at momentkurven topper så sent.