Hopper ved 2500 omdr.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hopper ved 2500 omdr.

Indlægaf Mansemusen » ons aug 13, 2008 19:11 pm

Hey Folkens...

Har ledt og søgt for at finde svar. Har tilmed spurgt nogle forskellige mekanikere, og er også igang med at have een til at kigge på den. Men synes bare ikke rigtigt, at vi finder årsagen til problemet.

Jeg har en Volvo 850, 2,5 20V GLT fra 93. Dejlig slæde. Men den har haft en tendens til, mest ved ca 2500 omdr. at hoppe lidt, "gå ud", og alligevel fortsætte. Holder jeg bilen på de omdr. imens jeg kører, blir den ved, og stort set alle lamper i instrument panelet lyser. Accellerer jeg hopper den kun lige når jeg passere punket.

En mekaniker og jeg gik så igang forleden, og vi har så skiftet nogle møre slanger hist og her. (Det er jo en gammel svend) Og en enkelt føler, der kostede nær 270 kr. Husker ikke lige hvad den hedder. Foruden det fik bilen også eftersyn, med nye filtre her og der. Ja, vi har tilmed taget stelforbindelsen en halvtimes tid, i håb om at det ligesom blev "nulstillet" det hele. Og efterfulgt af en køretur på ca. 20 km. Nu har det så den effekt, at alt det der nu er skiftet og lavet, er der nu kun "L" Lambdasonde - lampen der lyser inde i panelet, når det sker. Altså ved 2500 omdr.

Altså man kan da sige, at det har da hjulpet en hel del det der allerede er foretaget. Det skal siges, at jeg købte bilen som afhentningsmodel, hverken klargjort eller noget. Den trængte til en lille kærlig hånd, og den er jeg så igang med at give den nu.

Kørte igennem syn for små 2 måneder siden. Der blev der også målt udstødningsgasser, og det så fint ud. Her skal det siges, at den også dengang havde problemerne... Så jeg går stærkt ud fra, at det ikke kan være lambdasonden i sig selv. Men jeg skal ikke kloge mig på noget jeg ikke ved så meget om...

Men hvad kan det skyldtes ellers, at den laver det hopperi ? Forslag modtages gerne ... Nogle der har prøvet det ?
Rasmus Lilliendahl

Volvo 850 GLT 2,5 20V Årg 93. St. Car.
Mansemusen
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Brobyværk

Hopperi

Indlægaf Klågem » ons aug 13, 2008 21:04 pm

Hvad med fejlkoder. Kan du ikke aflæse ud fra dem hvad der er galt.
Hvis ikke du allerede har den. Så køb haynes bog. Der står en hel del alm. viden i den.
min første tanke er at motoren mangler stel. Prøv evt. at sætte et startkabel direkte fra karros til motoren og kør en tur. (hurtigste og billigste måde til at finde ud af om det er stelmangel.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Mansemusen » tors aug 14, 2008 9:03 am

Har kørt en tur i den, med ekstra kabel på ... Inden større ændring der.

Det virker nærmest som om, at bilen trænger til at slå en ordentlig prut.
Når jeg gir gas, virker det som om at der er noget der holder den lidt tilbage.

Spørgsmålet er vel så om den bare trænger til at komme ud og blive kørt godt igennem på en langtur ?
Rasmus Lilliendahl

Mansemusen
Bruger
Bruger

Indlægaf testhest » tors aug 14, 2008 9:44 am

Hej

Prøv at se om du ikke kan få læst fejlkoder ud på den. Den burde være OBD-II kompatible, men jeg er ikke helt sikker.

Hvordan har din AMM (Air Mass Meter)/Luftmængdemåler det? Jeg har med held renset varmetråden i sådan en før, det gav noget bedre motorgang. Men ingen garanti for at det er det der er galt.
MVH
Bjarne Warming

945 Classic '96, B230FK + M90, 3" forrør og katalysator + 2,5" bagud - i rustfri.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 6400 Sønderborg

Indlægaf Mansemusen » tors aug 14, 2008 13:42 pm

Har fået Volvo - Autohuset Vestergaard til at læse koder, og der kom disse to ; 131 og 214 - Noget med "Impulsgivere" som den unge mand kaldte det.

Han sagde det var periodiske fejl, og han nulstillede / slettede koderne.
Den kørte derefter også glimrende et godt stykke, men nu er den gal igen. Han sagde godt nok at jeg skulle komme igen, hvis det kom igen, men jeg har nu ikke så meget lyst til at køre tilbage, for som flere har nævnt herinde, ved Autohuset Vestergaard nok hvad de skal have for at kigge på bilen.

Min nuværende mekaniker mener at det kan være knastføleren den er gal med. Han er bare ikke så meget for at skifte en masse, hvis de ikke fejler noget. Han tænker også lidt på min pengepung også.
Rasmus Lilliendahl

Mansemusen
Bruger
Bruger

Indlægaf testhest » tors aug 14, 2008 16:37 pm

Jeg vil i aften kigge i mit program fra Volvo, for at se hvilke "impuls"-følere der er på sådan en svend.
Måske det kan guide lidt.

Se forresten her: volvoforums
Der står noget om fejlkode 131 og 214:
All those codes refer to either the Cam or crank sensor.
131= RPM sensor signal absent.
214= RPM sensor signal absent Intermittently.
324= Cam position sensor signal absent Intermittently.
MVH
Bjarne Warming

945 Classic '96, B230FK + M90, 3" forrør og katalysator + 2,5" bagud - i rustfri.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf testhest » tors aug 14, 2008 20:55 pm

Jeg kiggede lige i VADIS.
Her har du et screenshot af hvad de skriver om fejl 241:

Billede

Håber det kan hjælpe lidt.
En ny rpm-sensor har forresten volvo nr. 3547699

Fejl 131 omhandler forresten samme sensor.
MVH
Bjarne Warming

testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Mansemusen » fre aug 15, 2008 11:12 am

Tak for de gode oplysninger du har givet, og fundet til mig.
Dem vil jeg give videre til manden der skal rode med det. ;-)
Rasmus Lilliendahl

Mansemusen
Bruger
Bruger

Indlægaf Mansemusen » man aug 18, 2008 15:36 pm

Var hos min mekaniker i formiddags. Vi tog en snak om den knastføler, og han er nu ikke så meget for at skifte noget, der måske fungere fint nok. Det kan jeg til dels godt følge ham i... Selvom det er lidt træls at køre med. Men omvendt, har det jo hjulpet alle de småting der allerede er blevet udbedret.

Så faldt snakken så videre på Volvoen... og ind kom emnet Tandrem og vandpumpen. Vi slog så lige efter, i servicebogen, og de gamle regninger den tidligere ejer har været så flink at gemme. Det viser sig så, at den for 5 år siden fik skiftet tandrem og vandpumpe. Ikke nok med det, så efter fabrikantens foreskrifter må denne kun køre 75.000 km. Så det var på høje tid, at den bliver skiftet, for jeg har da gået langt over 100.000 km. siden...
De nye dele er bestilt, og den skal så laves næste tirsdag. Så må vi lige se hvordan og hvorledes status så bliver.

Nu har jeg jo snart en "helt ny" motor, med alt det der snart er lavet. Men så skulle den jo også gerne kunne holde et godt stykke ud i fremtiden igen. :D
Rasmus Lilliendahl

Mansemusen
Bruger
Bruger

så har vi den igen

Indlægaf Klågem » tirs aug 26, 2008 12:24 pm

Nu skriver du fabrikanten siger 70000 km for en tandrem...... Så køb dog en orginal og sæt på.. Volvo siger 120000 km... Og den orginale er ikke dobbelt så dyr som den uorginale.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Mansemusen » tirs aug 26, 2008 15:13 pm

Så er jeg lige hjemvendt fra mekanikeren... En ny tandrem og vandpumpe, originalt. Yderligere en hydraulisk tandrems strammer er også skiftet, den gamle var defekt. Et held at der ikke er sket nogen større skade der. Og lad mig lige tilføje, at den for det første har fået en bedre motorlyd, men den kan dæleme også flytte sig nu.

Jeg forsøgte at ramme det punkt hvor den "normalt" plejer at hoppe lidt, på vej hjem, men uden held. - Og det er jo godt nok .. for det må betyde at den fejl også er væk nu. Uden dog at sige for meget, for så langt havde jeg heller ikke hjem derfra. Melder lige tilbage om nogle dage, hvor jeg har kørt nogle længere ture i den.
Rasmus Lilliendahl

Mansemusen
Bruger
Bruger

Indlægaf Mansemusen » tirs jan 27, 2009 21:44 pm

En lille opdatering på hvad der skete siden jeg fik skiftet nogle dele.

Efter nogle dage, kom fejlen igen. Og har faktisk været der lige siden.
Jeg sendte derfor min Volvo ind til Autohuset Vestergaard, der om nogen burde kunne finde fejlen. De lagde så ud med at påstå, at det havde noget med Oliedysserne, der var tilstoppet. Og derfor hoppede den ved 2500 og 3500 omdrejninger.

I min verden, selvom jeg ikke har forstand på motordele, så lød det godt nok noget underligt. Men OK, Autohuset Vestergaard havde den i 4 dage, og da jeg endelig fik min bil igen, var fejlen endnu ikke udbedret.
Jeg lavede derfor en reklamation på skrift, og der gik en hel måned inden jeg hørte fra dem igen. Havde imellemtiden fået en regning på 8200 kr. Som jeg ikke ligefrem hilste velkommen... !

De havde godt nok fejllæst koder på bilen, uden der var noget. Men en prøvetur, som de åbenbart ikke fik taget, kunne måske have hjulpet dem på vej, fra starten af.

Jeg var så inde hos dem igen, forleden. Og jeg kørte en tur med een af deres mekanikeren, og under kørslen, hoppede bilen nogle gange. Han var dog ikke et øjeblik i tvivl om hvad der var galt. Han målte på krumtapsføleren, og den havde forkerte spændinger. Denne fik de dog ikke lov til at skifte. Da denne blev skiftet i August, af min egen mekaniker, så denne skulle så laves på garantien.

Og det blev gjort, og fejlen er udbedret. Tilbage er nu en uoverensstemmelse med Autohuset Vestergaard, om noget de lavede, som ikke var nødvendigt. Jeg har tilbudt, at betale for dele + moms. Og så har jeg givet mig meget. Skønt, vi kun snakker ca 3000 kr.

Gode råd herom, hvordan vi lige tackler Autohuset Vestergaard i denne forbindelse, vil jeg da gerne høre noget om, hvis der er nogle der har lignende erfaringer.
Rasmus Lilliendahl

Mansemusen
Bruger
Bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons jan 28, 2009 21:04 pm

Kan du ikke lige prøve mere specifikt at beskrive, hvad det er Volvo har skiftet, men som ikke var nødvendigt?

Har Volvo svaret på dit forhandlingsudspil? Husk at gøre det skriftligt.

Er du medlem af FDM? De har jurister, som kan hjælpe dig. Medlemsskab koster 605 kr/årl., men du kan risikere at de sparer dig for tusinder.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Mansemusen » ons jan 28, 2009 23:45 pm

Joeh... efter bedste evne.

Her er hvad Volvo har skrevet det har lavet.;

"Indsugning afmonteret, alle rør og afdækninger til udluftning af motor afmonteret og renset. Åndefilter skiftet. "

Volvo har endnu ikke sendt forslag til nedslag på regningen. Men jeg skrev i min reklamation, at det måtte være rigeligt at jeg betalte for delene + Moms. Så må vi se hvad de siger...

Jeg er ikke medlem af FDM, men har da overvejet det. Indtil videre, har jeg kunne klare mig med min kusine, der er advokat. - Ikke at jeg har haft brug for hende endnu.

Nu tager jeg så lige til gran canaria på fredag, og er væk en uges tid. Men jeg skal nok lige følge op på det, når jeg er kommet hjem igen.
Rasmus Lilliendahl

Mansemusen
Bruger
Bruger

Indlægaf Ulrik Friis » tors jan 29, 2009 20:57 pm

Mansemusen skrev:Her er hvad Volvo har skrevet det har lavet.;

"Indsugning afmonteret, alle rør og afdækninger til udluftning af motor afmonteret og renset. Åndefilter skiftet. "

Som jeg læser det, har man renset krumptaphusudluftningen. Jeg ved ikke om der er oliedyser involveret, men hvis reservedelene har udgjort 3.000 kr er der arbejdsløn for over 5.000 kr. Det er jo værkstedstimer for næsten en hel dags arbejde. Så lang tid kan det da ikke tage for en trænet mekaniker at gennemføre det arbejde. Hvad siger de 850 kloge?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj