Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ulrik Friis skrev:Oliefyret er en ægte win-win situation, hvor du får en opvarmet bil samtidig med at den på de første kilometer kører væsentligt længere på literen end en helt kold motor.
Jeg holder så småt op med at bruge min når temperaturen kommer over 15 grader. Men den skal motioneres ind imellem i den varme periode, underforstået at den skal bruges hver dag i den kolde tid.
Når man anvender strøm mens bilen står stille, skal man altid huske at tænke på sit batteri. Nu kører du 27 km/dgl. hvilket betyder, at dit batteri bliver ladet helt op på kørerturen. Ellers er det en god regel at oplade sit batteri en gang om måneden med en kvalitetslader. Se denne tråd: http://volvosnak.dk/viewtopic.php?t=2816&postdays=0&postorder=asc&start=15

thor skrev:Men har I nogen ide om hvor meget man sparer på dette? Findes der nogen beregning på diselforbrug i forhold til kørte km med kold motor og kørte km med opvarmet motor ved forskellige temperature? Og selvfølgelig hvor meget oliefyret brænder?
thor skrev:En anden ulempe er at oliefyret larmer en del, så jeg er lidt bange for det generer mine naboer så tidligt om morgenen. Den larm er også årsagen til at jeg er lidt modvillig til at lade den køre om eftermiddagen på parkeringspladsen udenfor mit arbejdsplads.

thor skrev:Men har I nogen ide om hvor meget man sparer på dette? Findes der nogen beregning på diselforbrug i forhold til kørte km med kold motor og kørte km med opvarmet motor ved forskellige temperature? Og selvfølgelig hvor meget oliefyret brænder?
thor skrev:En anden ulempe er at oliefyret larmer en del, så jeg er lidt bange for det generer mine naboer så tidligt om morgenen. Den larm er også årsagen til at jeg er lidt modvillig til at lade den køre om eftermiddagen på parkeringspladsen udenfor mit arbejdsplads.

En fjernbetjening løber nu op i 8639

fugmann skrev:
Ulrik,
Jeg troede at en D5'er automatisk slog fyret til, og at det ikke var noget som man manuelt kunne vælge til/fra?!?

thor skrev:Jeg er enig, det er den rene luksus! Men jeg er meget interesseret i at finde ud af hvor meget man sparer i olie på dette.
Jeg har forstået at oliefyret varmer kølevandet op i 30 grader. Jeg forsøgte her i morges at finde ud af hvor mange km jeg skulle køre inden kølevandstemperaturen nåede den temperatur uden at have oliefyret slået til. Det var overraskende kun ca. 3 km! (udetemperaturen var på 4 grader celsius). Gennemsnits brændstofsbrug for 3 km er ca. 0,17 l. Hvis oliefyret havde kørt i halvtime inden ville det have brugt ca. 0,28 l (Ifølge Shadows kommentar her foroven). Det er ikke stor besparelse selvom motoren ville brænde kold det dobbelte, vel? Eller er jeg helt forkert på disse ca beregninger?

Tilbage til El-system og Instrumenter
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster