Motor-/kabinvarmer

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motor-/kabinvarmer

Indlægaf thor » tirs mar 03, 2009 19:28 pm

Min V50 d 2008 model kommer med fabriksmonteret Motor-/kabin-/brændstofvarmer/oliefyr. Eller hvad det nu hedder :?. Det er jo dejligt at kunne indstille en "timer" hvornår man skal køre og komme så ud i varm bil om morgenen. Men nu er jeg klar over at det er jo ikke bare til at holde varme på ens røv i vinterkulden men at man faktisk kan spare brændstof på funktionen. Jeg kan dog ikke finde nogen vejledning om hvornår eller ved hvilke minimum temperatur det betaler sig at lade den køre. Er det ikke nogen der har viden om dette? Jeg kører 27 km hver morgen på landevej.
Mvh. Thor Svensson

- VOLVO V50 1.6D Life 2008 -
Brugeravatar
thor
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Ålborg

Indlægaf Ulrik Friis » tirs mar 03, 2009 22:51 pm

Oliefyret er en ægte win-win situation, hvor du får en opvarmet bil samtidig med at den på de første kilometer kører væsentligt længere på literen end en helt kold motor.

Jeg holder så småt op med at bruge min når temperaturen kommer over 15 grader. Men den skal motioneres ind imellem i den varme periode, underforstået at den skal bruges hver dag i den kolde tid.

Når man anvender strøm mens bilen står stille, skal man altid huske at tænke på sit batteri. Nu kører du 27 km/dgl. hvilket betyder, at dit batteri bliver ladet helt op på kørerturen. Ellers er det en god regel at oplade sit batteri en gang om måneden med en kvalitetslader. Se denne tråd: http://volvosnak.dk/viewtopic.php?t=2816&postdays=0&postorder=asc&start=15
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf fugmann » ons mar 04, 2009 7:46 am

Ulrik Friis skrev:Oliefyret er en ægte win-win situation, hvor du får en opvarmet bil samtidig med at den på de første kilometer kører væsentligt længere på literen end en helt kold motor.

Jeg holder så småt op med at bruge min når temperaturen kommer over 15 grader. Men den skal motioneres ind imellem i den varme periode, underforstået at den skal bruges hver dag i den kolde tid.

Når man anvender strøm mens bilen står stille, skal man altid huske at tænke på sit batteri. Nu kører du 27 km/dgl. hvilket betyder, at dit batteri bliver ladet helt op på kørerturen. Ellers er det en god regel at oplade sit batteri en gang om måneden med en kvalitetslader. Se denne tråd: http://volvosnak.dk/viewtopic.php?t=2816&postdays=0&postorder=asc&start=15

Ulrik,
Jeg troede at en D5'er automatisk slog fyret til, og at det ikke var noget som man manuelt kunne vælge til/fra?!?
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf Shadows » ons mar 04, 2009 17:31 pm

Selv om den slår automatisk til, så kan du stadigvæk have en timer OGSÅ.
Med timer den er den jo tæt på driftsvarm når man starter bilen.
Som fingerregel, kan man sige at den tid man kører en tur, er den tid som fyret kan køre uden at man dræner batteriet. Så hvis du er 30 min om at køre de 27 km om morgen og/eller hjem igen... ja, så kan du roligt lade fyret køre i de tilsvarende minutter.

Mit fyr kører før hver tur HELE ÅRET!! Fordi er den 15 grader er der jo stadigvæk meget langt til at køevandt er driftsvarm. Og som Ulrik siger, ved regelmæssigt brug virker fyret hele året, frem for at det kokser til om sommeren og dermed ikke virker på de første rigtige kolde efterårsdage.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf thor » ons mar 04, 2009 22:57 pm

Mange tak for jeres svar. Jeg må indrømme at jeg kun har tændt oliefyret når temperaturen har ligget derned ved 0 graderne. Det bliver det ændret på nu!

Men har I nogen ide om hvor meget man sparer på dette? Findes der nogen beregning på diselforbrug i forhold til kørte km med kold motor og kørte km med opvarmet motor ved forskellige temperature? Og selvfølgelig hvor meget oliefyret brænder?

Der skal nævnes at den timer der er i V50'eren læser udetemperaturen. Så jeg skal kun indstille timeren til afkørselstidspunktet. Så finder oliefyret selv ud af hvornår den skal starte med at varme op. Det er ganske smart. Ulempen er at timeren skal indstilles hver aften. Den kan f.eks. ikke køre automatisk alle hverdage. Jeg må også indrømme at jeg savner fjernbetjening til oliefyret. En anden ulempe er at oliefyret larmer en del, så jeg er lidt bange for det generer mine naboer så tidligt om morgenen. Den larm er også årsagen til at jeg er lidt modvillig til at lade den køre om eftermiddagen på parkeringspladsen udenfor mit arbejdsplads.
Mvh. Thor Svensson

Brugeravatar
thor
Bruger
Bruger

Indlægaf Shadows » ons mar 04, 2009 23:15 pm

thor skrev:Men har I nogen ide om hvor meget man sparer på dette? Findes der nogen beregning på diselforbrug i forhold til kørte km med kold motor og kørte km med opvarmet motor ved forskellige temperature? Og selvfølgelig hvor meget oliefyret brænder?

Ikke det fjerneste!!! og jeg er da også fuldstændig ligeglad, da jeg bruger fyret for komforten skyld(af-isning/afdugning) og så at jeg passer på min motor samt det at kunne sætte sig ind i sin bil i skjorteærmer, mens naboen står i stor jakke og skraber is af sin! :D Et fyr bruger ca. 0,55 l/t

thor skrev:En anden ulempe er at oliefyret larmer en del, så jeg er lidt bange for det generer mine naboer så tidligt om morgenen. Den larm er også årsagen til at jeg er lidt modvillig til at lade den køre om eftermiddagen på parkeringspladsen udenfor mit arbejdsplads.

Hvis fyret larmer for meget, kan man få monteret en lyddæmper på dens udstødning! Det må ellers godt nok larme meget hvis det kan genere en arbejdsplads indenfor :shock: :shock: :shock:
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Shadows » ons mar 04, 2009 23:16 pm

thor skrev:Men har I nogen ide om hvor meget man sparer på dette? Findes der nogen beregning på diselforbrug i forhold til kørte km med kold motor og kørte km med opvarmet motor ved forskellige temperature? Og selvfølgelig hvor meget oliefyret brænder?

Ikke det fjerneste!!! og jeg er da også fuldstændig ligeglad, da jeg bruger fyret for komforten skyld(af-isning/afdugning) og så at jeg passer på min motor samt det at kunne sætte sig ind i sin bil i skjorteærmer, mens naboen står i stor jakke og skraber is af sin! :D Et fyr bruger ca. 0,55 l/t

thor skrev:En anden ulempe er at oliefyret larmer en del, så jeg er lidt bange for det generer mine naboer så tidligt om morgenen. Den larm er også årsagen til at jeg er lidt modvillig til at lade den køre om eftermiddagen på parkeringspladsen udenfor mit arbejdsplads.

Hvis fyret larmer for meget, kan man få monteret en lyddæmper på dens udstødning! Det må ellers godt nok larme meget hvis det kan genere en arbejdsplads indenfor :shock: :shock: :shock:
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Shadows » ons mar 04, 2009 23:16 pm

... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jelver » tors mar 05, 2009 11:41 am

Hej, jeg er ny på siden, så undskyld, hvis det roder :D

Jeg har selv en s40 1.6D fra 2008 med timer til oliefyret. Det er dog de gladeste 2500 kr., jeg nogen sinde har ofret!
Det er en fornøjelse, når naboerne står og skraber ruder med motoren i tomgang, at sætte sig i en varm bil med afrimede ruder 8)
Nå, men tilbage til v50'eren- jeg kender selv problemet med støjen. Den larmer som en jetjager, men efter et år uden klager, har jeg vænnet mig til det- og fyret får lov til at køre stort set altid, når bilen er kold. Jeg springer af og til over på de varmeste sommermorgener.
Det eneste jeg savner er fjernbetjeningen, men så vidt jeg husker koster den 5200,-. Det er lige pebret nok :shock:
2008 S40 1.6D
2004 V40 1.8
1996 Renault Megane 2.0 RT (UPS!)
1988 340 1.7
Brugeravatar
jelver
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf jelver » tors mar 05, 2009 12:04 pm

Doh!
Jeg kiggede lige i tilbehørskataloget... En fjernbetjening løber nu op i 8639,-... 6485'- for selve fjernbetjeningen og 2154,- for et AEM modul! :shock: :shock: :shock:
2008 S40 1.6D
2004 V40 1.8
1996 Renault Megane 2.0 RT (UPS!)
1988 340 1.7
Brugeravatar
jelver
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf thor » tors mar 05, 2009 18:45 pm

Jeg er enig, det er den rene luksus! Men jeg er meget interesseret i at finde ud af hvor meget man sparer i olie på dette.

Jeg har forstået at oliefyret varmer kølevandet op i 30 grader. Jeg forsøgte her i morges at finde ud af hvor mange km jeg skulle køre inden kølevandstemperaturen nåede den temperatur uden at have oliefyret slået til. Det var overraskende kun ca. 3 km! (udetemperaturen var på 4 grader celsius). Gennemsnits brændstofsbrug for 3 km er ca. 0,17 l. Hvis oliefyret havde kørt i halvtime inden ville det have brugt ca. 0,28 l (Ifølge Shadows kommentar her foroven). Det er ikke stor besparelse selvom motoren ville brænde kold det dobbelte, vel? Eller er jeg helt forkert på disse ca beregninger?

Shadows! Nej, jeg sagde ikke at larmen i fyret generer inde på mit arbejdsplads. :wink: Men jeg nævnte at jeg var lidt modvillig til at lade den køre ude på parkeringspladsen som er midt inde i byen. Grunden er, at man kunne frygte at den trak ved det lidt unødvendig opmærksomhed forbigående. Men det er måske bare mig. Men i alvor, hvor hen kan man få lyddæmper på oliefyret?

jelver skrev:
En fjernbetjening løber nu op i 8639

Uha det var da pris det vil noget! Ca. 10 gange den pris jeg ville give for den! :(
Mvh. Thor Svensson

Brugeravatar
thor
Bruger
Bruger

Indlægaf Morten VJ » tors mar 05, 2009 22:08 pm

Søg efter Webasto. og der vil nok dukke noget op.
Da skidtet er original monteret, så er det oprindeligt beregnet som en tilskudsvarmer.
DVS. at klima anlægget stryrer det når bilen kører.
Og det vil sige når du starter bilen kold, så går fyret igang for at varme kabinen op, og dermed motoren.
Så det er faktisk en 0 løsning på netop din bil rent brænstofmæssigt.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » fre mar 06, 2009 0:19 am

fugmann skrev:
Ulrik,
Jeg troede at en D5'er automatisk slog fyret til, og at det ikke var noget som man manuelt kunne vælge til/fra?!?

Jamen det gør den også når temperaturen er under 5 grader. Så hjælper den med til at varme det hele op.

Men jeg har også adgang til en timerfunktion i bilens infocenter, hvor jeg har to tidsindstillinger og en her-og-nu start fyret funktion at vælge imellem. Den er indstillet til afgang om morgenen og om eftermiddagen. Og jeg har ikke skrupler overfor naboer eller arbejdsplads. Slet ikke på arbejdet, da nogle af kollegerne som kører Audi, Passat og Mondeo, studser en kende når de går forbi den brølende Volvo med de isfri ruder.

Man skal bare huske at slå den til om aftenen, hvilket ikke altid er tilfældet :)

Det har simpelthen været super i snevejret og kulden i februar.

Men nu er den pludselig holdt op med at varme (der bliver fodkoldt) når jeg har kørt en halv times tid, så jeg skal lige have Autohjørnet i Espergærde til at kigge på den. Det er sandsynligvis en evaporator sensor, som er gået. Han skal iøvrigt også lave service på fyret, som ryger lige rigeligt nok når det slukkes. Der er lidt traktor/lastbil over den, når de blå olieskyer bølger omkring den, når jeg afbryder fyret. :mrgreen:
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Digi » fre mar 06, 2009 8:35 am

Hvor store Batterier har i (Amp) for at trække motorvarmeren, for med mine korte køreture, blir batteriet den underlynme hurtig træt sku jeg hilse at sige, jeg skal nærmest ha batterilader på en hel søndag, hver søndag, for at kunne bruge varmeren hver morgen (og kun om morgenen) :shock: men køre også max 4 km om morgenen (børnene skal afleveres, derfor bil) :P
Superbruger

Indlægaf tjoule » fre mar 06, 2009 10:20 am

thor skrev:Jeg er enig, det er den rene luksus! Men jeg er meget interesseret i at finde ud af hvor meget man sparer i olie på dette.

Jeg har forstået at oliefyret varmer kølevandet op i 30 grader. Jeg forsøgte her i morges at finde ud af hvor mange km jeg skulle køre inden kølevandstemperaturen nåede den temperatur uden at have oliefyret slået til. Det var overraskende kun ca. 3 km! (udetemperaturen var på 4 grader celsius). Gennemsnits brændstofsbrug for 3 km er ca. 0,17 l. Hvis oliefyret havde kørt i halvtime inden ville det have brugt ca. 0,28 l (Ifølge Shadows kommentar her foroven). Det er ikke stor besparelse selvom motoren ville brænde kold det dobbelte, vel? Eller er jeg helt forkert på disse ca beregninger?

På min V70 D5 kører jeg ca 60-80 km længere på en tankfuld hvis jeg husker at indstille oliefyret. Jeg har også prøvet at undgå at tænde den og der kørte jeg det kortere.
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter