Hvilken toppakning på B20

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvilken toppakning på B20

Indlægaf Sander » søn mar 29, 2009 18:38 pm

Jeg vil have en c-knast i min Amazon mont. med standard B20 med dobb. karburator.
Jeg har på en svensk web-butik www.motoroldies.se fundet ud af at der kan fåes 2 forskellige toppakninger til en B20B.
En på 0,8 mm med teksten -73 B20 B,D,E
En på 2mm med teksten -72 B20 A,B.
Og så er en standard B20A pakning også en mulighed.
Er der nogen der har et bud på hvad jeg skal vælge og hvorfor.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf VolvoSport » søn mar 29, 2009 22:46 pm

Skal man have topstykket afmonteret for at skifte knastaksel på en B20?
Jeg troede egentlig bare, at man trak stødstængerne og ventilløfterne op inden man hev knastakslen ud.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Klågem » søn mar 29, 2009 22:56 pm

Det kan lade sig gøre. Men det er med risiko for at tabe løfterne ned i motoren. Fo løfterne kan man ikke trække op igennem topstykket- Hvis motoren er ude kan man evt. stille den på højkant på svinghjulet og så skifte knasten. Men jeg anbefaler at tage topstykket af og lave det på den måde. Og så skifte løfterne samtidig. De gamle løftere kan jo være slidte.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » søn mar 29, 2009 23:28 pm

Jeg vil også sige at det er besværligt at skifte knast uden at tage toppen af, for man kan ikke få løfterne ud.
Jeg ville vælge den tynde af dem. Fordi du så vil få noget højere kompression og lidt mere potentiel ydelse.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Sander » man mar 30, 2009 9:06 am

Klågem skrev:Det kan lade sig gøre. Men det er med risiko for at tabe løfterne ned i motoren. Fo løfterne kan man ikke trække op igennem topstykket.

Som min mekaniker sagde; "-Så skal man have 8 magnetstænger og den ene skal løftes lidt højere da tandhjulet inde på knasten jo er højere, så vi skal altså af med toppen og vandpumpen og så har jeg værktøj sådan at jeg kan trække den ud.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Dixie4y » man mar 30, 2009 11:13 am

Hej !
Jeg har engang skiftet en knast mens motoren blev i bilen.

Topstykket var afmonteret, så er det ikke noget problem..køleren skal afmonteres osv.
MEN ! jeg lavede en kæmpe brøler, læs bare her.:
Efter at have skiftet knast incl nye løftere, og samlet alt....køleren på osv...satte jeg mig ind og satte nøglen i tændningslåsen, og vupsi den startede og motoren lød som en sød lille kælen mis, kaldte på min eks (læs.: heksen) hun sprang straks ind på passegersædet og vi daffede straks ud i danske landskab for køre den nye knast til ( anbefales af mange, ikke at "tæske" den nye knast de første par 100 kilometer). Efter 25 kilometer begyndte det at ryge inde i bilen, jeg kunne ikke finde årsagen, kørte videre, og nu begyndte olietrykket at falde og røgen var efterhånden rigtig "tåget" inde i bilen ( bilen er strippet for alt interiør - den bruges til racerløb) ...derfor huller alle steder, bl.a håndbremsehullet gav en del røg. Det lykkes at finde noget olie og hælde på, olietrykket steg igen, men røgen forsvandt ikke, motoren kørte stadig fint fint. Det lykkes at få den osende 1800s hjem. Undersøgte den på kryds og tværs...kunne ikke finde årsagen...ud med motoren (jeg var virkelig træt af bilen...virkelig !)
Efter en nøje undersøgelse fandtes årsagen.: Den nye knast havde forårsaget årsagen. Den gang jeg isatte knasten, har jeg for at være sikker på at knasten var helt i bund, presset, skubbet, dunket knasten så langt ind den nu kunne komme. Min asen og massen med knasten havde resulteret i at den "frostprop" der sidder i den anden ende af motoren var skubbet næste ud i koblingshuset, med resultat at den nu var utæt....og med sådan en utæthed i motoren så skal den ryge....
...så husk at knasten skal indføres med samme skånsomhed som en forstuet fod i en dansesko.
Vedr. toppakning så har Gadbjerg jo den gode tyske til 6-700 kr - den kan jeg anbefale ( bruger selv tilpasset kobberpakning ) - Never use Bil Tema `s 96 krs pakning (så kan du ligeså godt bruge BT)
Hilsen
Allan
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 8930 Randers

Indlægaf Ingemann » man mar 30, 2009 11:55 am

Jeg mener ikke at den koster så meget..
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Klågem » man mar 30, 2009 13:19 pm

Sander skrev:
Klågem skrev:Det kan lade sig gøre. Men det er med risiko for at tabe løfterne ned i motoren. Fo løfterne kan man ikke trække op igennem topstykket.

Som min mekaniker sagde; "-Så skal man have 8 magnetstænger og den ene skal løftes lidt højere da tandhjulet inde på knasten jo er højere, så vi skal altså af med toppen og vandpumpen og så har jeg værktøj sådan at jeg kan trække den ud.

Øh Hvorfor skal vandpumpen af????
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Sander » man mar 30, 2009 21:36 pm

Der mente jeg selvf. køleren. vandpumpen vil jeg dog skifte når knasten skal i. Jeg kører med tykkere køler med elblæser og uden vinge. Fik at vide da jeg købte bilen at den ville vise VARM med at det var ok. en uge efter holdt jeg på genbrugspladsen og lossede skrald da jeg opdagede at der der kom en lille fin damptåge ind i bilen. :( Jeg skiftede temp.føleren til blæseren og satte en 82 grader termostat i og det har løst dette. Min mekaniker siger dog at han synes den bliver lovlig varm. Han har faktisk oplevet at måtte skifte en org. vandpumpe ud på hans nyrenoveret B20 motor med en anden, jeg synes han sagde en Motorcraft pumpe, da han ikke kunne få motortemp ned. han troede det var stoppede rør i motor osv. det var den org pumpe der var synderen. Jeg kunne selvfølgelig også sætte en temp. føler i. som åbner ved en lavere temp. som Mekanikeren gjorde på Kadetterne førhen når Madsen og konen skulle til Gardasøen. :D
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj