245 race van på rullefelt

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

245 race van på rullefelt

Indlægaf Bronco » tirs aug 31, 2010 0:15 am

Hejsa, ja så har Jeg været på rullefelt med min 76 245 van. I kan se bilen på vores bilgalleri. Jeg synes dog Jeg ville fortælle om min tur hos Kurt Mejer her.
Det første der sker er jo at bilen bliver spændt fast med 2 læssebånd, herefter bliver der stillet en kæmpeblæser foran bilen og det er jo nødvendigt for den bliver jo kørt op på max omdr. adskillige gange i forløbet, så der er ingen at den bliver varm. Så bliver den tilsluttet alt muligt testudstyr og målingerne begynder. Han kører så motoren op gennem gearerne og kan så på en computerskærm aflæse alt om blandingsforhold i de forskellige omdr. områder og herefter kan han så ændre på dyserne så blandingen kommer til at passe. F.eks kørte min bil 4 km ltr. ved pæn kørsel inden justering og 8 km.ltr ved hurtig(ikke race) kørsel (ja det er rigtigt) Efter at have byttet rundt på div. dyser finjusterer han så tændingen og måler den til 149,3 HK. Så bliver tomgangen finjusteret og bilen er klar. Dette har taget ca. 2 timer koster ialt 1800 dkr. Dertil skal så siges at bilen ikke kom til at køre supergodt fordi han ikke havde andre venturier på lager. Dem der sad i mine karb. er for store. Til det vil Jeg så sige at det er ret skuffende at han ikke har noget sådan på lager og han havde ligeledes meget svært ved at finde de dyser han skulle bruge - hmm. Så min konklusion er at Jeg ikke vil bruge ham fremover. Det var så heller min mening i første omgang da Jeg normalt bruger West Speed i Kvong (Vestjylland) med de havde ferie.
Ang. selve udmålingen på de 149,3 HK så må Jeg sige at Jeg ikke blev skuffet, svenskeren Jeg købte motoren af sagde at den var mildt tunet, så det passer jo meget godt, men Kurt Mejer sagde at det ville være synd ikke at monter en skrappere knast, og !! det skal man ikke sige 2 gange til mig så den er bestilt og ligger klar hos West Speed, Jeg har bedt om at få den skrappeste knast Jeg kan køre med i en gadebil ! Han mener at vi kan komme op på 180 HK -- spændende.....
I hører nærmere
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: 245 race van på rullefelt

Indlægaf Ingemann » tirs aug 31, 2010 9:25 am

Det kommer meget bag på mig, at du er blevet en smule skuffet over hans ekspertise. Jeg havde samme forestilling om Kurt Meyer som dig - nemlig at der var rimeligt godt styr på det hele.

Ingen billeder? :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Dixie4y » tirs sep 07, 2010 13:50 pm

Ingemann skrev:Det kommer meget bag på mig, at du er blevet en smule skuffet over hans ekspertise. Jeg havde samme forestilling om Kurt Meyer som dig - nemlig at der var rimeligt godt styr på det hele.

Ingen billeder? :)

............F.eks kørte min bil 4 km ltr. ved pæn kørsel inden justering og 8 km.ltr ved hurtig(ikke race) kørsel (ja det er rigtigt)

Hvor langt skal du så køre for at de 1800 kr er tjent hjem ?
Før kostede det dig 2.5 kr pr. km
Idag kan du nøjes med at betale 1.25 kr pr. km.........en tur til Sjælland og tilbage igen så er 1800 tjent.
Deruover fik du oplysninger om mindre venturier, et råd om en bedre knast samt din bil have ca 140 hp.
Tidsforbrug ca et par timer af en mand der har rigtig meget check på Volvo motorer...det har han jo bevist ved sine
mange førstpladser i motorsport.
Råd og vejledning koster også, og jeg tror såment du havde været bedre tjent med at få Kurt til at skaffe dig en knastaksel.
Westspeed kan noget som Kurt ikke kan, men Kurt kan noget med Volvo som Westspeed ikke kan.
....så 1800 kr er billigt.

Hilsen
Deadrow-race
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 8930 Randers

Indlægaf Ingemann » tirs sep 07, 2010 17:49 pm

Der er altså ikke 800km hver vej fra Jylland til Sjælland :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf VolvoSport » tirs sep 07, 2010 19:30 pm

Hej

Der er i mine øjne ret stor forskel på, om man bestiller tid til en tur på rullefeltet og på om man afleverer sin bil på værkstedet og beder om, at få hevet så mange hk ud af den som muligt vel at mærke med frie tøjler.
Med frie tøjler mener jeg, at Kurt får lov til at skaffe de dele/stumper der skal bruges. For selvfølgelig har han ikke alle størrelser venturier liggende på lager. Det er der jo ingen grund til, da delene kan skaffes fra dag til dag hos diverse leverandører. Dyser er noget andet og prisen på dem, er også kun en brøkdel at prisen på venturierne.
Står kunden ved siden af under hele forløbet, forventer han nok også, at få bilen med hjem med det samme. Alternativet var jo at lade den stå eller komme tilbage med den, når delene var kommet.
Du har fået justeret din motor ud fra de gældende forhold og selvfølgelig kan der hentes mere ud af den. Det kan der altid. Jeg tror bare, at det er din tegnebog, som bliver den begrænsende faktor.

Og JA. Jeg kender Kurt rigtig godt. Jeg har dog ingen økonomisk gevinst eller på anden måde gavn af at forsvare ham.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bronco » tirs sep 07, 2010 19:40 pm

Øhh Hr. Dixie4y for mig var det nogle helt forkerte observationer du fik ud af det Jeg fortalte om mine oplevelser hos Kurt Mejer.
Jeg kørte IKKE op til ham for at få noget at vide om Volvo motorer. Jeg er selv udlært Volvomek. og har skruet i og tunet disse motorer siden ca. 1975. SÅ Jeg præsicerer lige ! Jeg havde bestilt en tid på hans rullefelt for at få justeret mine 45 weber OG det har jo sådan set ikke noget at gøre med om de sidder på en Volvomotor eller en hvilken som helst anden motor !!. Jeg kørte kun op til ham fordi West Speed havde ferielukket. Jeg må/vil så præsicere lidt hvad Jeg synes var utilfredstillende hos Kurt, når han skulle finde andre dyser: havde han blot en stor plastæske med en masse dyser, og så måtte han så med en måledorn søge efter dem han skulle bruge. Hos West Speed, har de et skuffesystem indelt med de forskellige str. dyser liggende i rum for sig. Og han har også div. venturi på lager.
Altså efter min bedste mening var det spild af tid hos Hr. Kurt Mejer sorry. Og som Jeg nævnte kørte den før Jeg var hos ham 4 km pr ltr. og efter 6 km pr ltr ved alm. pæn kørsel, og dette er helt forkert. En sådan motor skal helt klart kunne køre min. 10 km. pr ltr. ved pæn kørsel. Så altså ikke engang dette kunne han justere karburatorerne til. Så kort sagt::: Jeg er skuffet, hvis nogen skulle være i tvivl.
Men min nye mega - skrappe knastaksel ligger klar hos West Speed og når den er monteret og Jeg har været på rullefelt hos dem, så lover Jeg jer en hudløs ærlig rapport.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Bronco » tirs sep 07, 2010 21:05 pm

Haløjsa Mr. Volvosport
Du svarede jo lige mens Jeg selv sad og skrev et indlæg !!
Nå men til dit indlæg ::
Han vidste hvad Jeg kom med, det havde vi jo talt om i telf. på forhånd. Jeg har ikke på noget tidspunkt nævnt noget om at der var en øvre grænse for hvad det måtte koste. Og Kurt nævnte heller ikke noget om at det bedste ville være at Jeg afleverede bilen og hentede den en anden dag...
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Dixie4y » ons sep 08, 2010 21:21 pm

Jeps!

Det var jo lige det Kurt foreslog; mindre venturier. (det giver flere km på literen)

Når man nu køre med enten Dellorto eller weber, så har man altid to størrelser liggende hjemme på værkstedet:
På den lille str. står der "lillemor" på, og på den store står der "fars" på.
Store venturier giver altid et stort benzinforbrug (til fart og race på landevejen), og små venturier, et mindre benzinforbrug (til lillemors tur til købmanden og hen til farmor i Nørre Nebel). Så mon ikke din Volvo kan runde de 10 km/l med et par "lillemor" venturier på 34 mm ?

Nu får du en "hidsig" knast, de kræver ireglen store venturier, idet de holder ventilerne længere åbne, så det der med 10 km/l kan du vist godt glemme. Hvis motoren kan kunne yde lidt ekstra. Det er vel det der er meningen med den "hidsige" knast....eller, er der noget jeg har misforstået ?

Du har ret ! "en plastkasse med løse dyser i forskellige strørrelser" pryder ikke og virker ikke proffesionelt, og er noget rod, når der er kunder i butikken.

Hilsen
Dix
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » ons sep 08, 2010 22:53 pm

Jeg havde kun 32mm venturier i mine, og jeg kom heller aldrig op på de 10km/l, som folk snakker om.
Dog fik jeg heller aldrig justeret den ind af en fagmand, og det er selvfølgelig et issue.
Glæder mig til at høre hvordan det går, og så kan det være jeg en dag finder overskudet frem til at bygge den korrekte motor op igen og få den justeret rigtig ind.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf VolvoSport » ons sep 08, 2010 23:23 pm

Jeg hjemmetunede selv min gamle Volvo 240 for ca. 6 år siden.
Motorblok B23E
2 stk. 45mm Weber med 36 mm venturier
405-topstykke (helt standard end ikke planslebet)
KG-003 knastaksel 304 grader og 11mm løft
KG type 1 Bananmanifold
2,5" udstødning med gennemstrømnings potter

Den blev justeret på Kurt's rullefelt og ydede 156 hk og 196 Nm. Jeg havde selv valgt grundopsætningen af karburatorerne og det eneste der blev pillet lidt ved var dyserne og synkroniseringen.

Ved rigtig pæn kørsel kunne den køre 11 km/literen. Men tilgengæld kunne den også sagtens komme ned under 5 km/literen.

Jeg havde den efterfølgende på rullefeltet hos Natmekanikeren til DHB og resultatet var det samme (selv om ingen troede på, at et mobilt rullefelt skulle kunne måle nøjagtigt).

Den gik faktisk helt godt, synes jeg selv: http://www.streetfire.net/video/volvo-2 ... 106571.htm

Hvis I tviler på bilens effekt, så kan I spørge Bo Simonsen her på siden om han havde problemer med at hænge på i den Audi A6 2,4l han kørte i for nogle år siden :D

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bronco » tors sep 09, 2010 23:10 pm

Altså Hr. Dixie efter min bedste overbevisning så har du altså fået noget helt galt i halsen !!
Først !! I omvendt rækkefølge :: vil du ikke nok forklare mig sammenhængen mellem størrelsen på venturi og ventilåbning !!
Næst ::: Du kan da ikke seriøst mene at man skal fare rundt på en gadebil og skifte venturier i tide og utide !!!!! nej nej den må du længere ud på landet med......
Og så til det seriøse: De for store venturi som Jeg kører med lige nu resulterer i at lutfgennemstrømningen i karburatorene er for langsom, derfor sker der dette når Jeg ønsker at accelerere at Jeg får et voldsomt dyk (ligesom ved en turbomotor i gamle dage) og sådan skal det selvf. slet ikke være.
Hvis mine venturi havde været af den korrekte str. (mindre) havde luftgennemstrømningen været hurtigere og dermed havde responsen været bedre, altså ikke noget dyk.
OG DETTE har absolut intet med bensin forbruget at gøre.....
Jeg fortæller lige en historie:: Jeg er ca. 53 år gammel, er udlært Volvomek. og har tunet og skruet i Volvomotorer hele mit liv, og hver gang Jeg har tunet en motor er den blevet justeret på rullefelt.
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Dixie4y » fre sep 10, 2010 10:19 am

Okay - svar til Bronzo

Du vil sætte en "hidsig" knast i din motor - det forstår jeg på den måde, at din nye knast vil holde den nuværende ventil åben i længere tid, og det giver mere benzin i brændkammeret. Korrekt ? Altså, flere hestekræfter. Mere benzin kræver mere luft. Mindre venturier giver mindre luft (ved høje omdrejninger)

Der er rigtig mange meninger/regler om venturier:
En ting har jeg selv lært, er at små venturier, er rigtig gode ved lave omdrejninger (i byen, hygge og lidt hjulspind for galleriet). Men du skriver/snakker om tuning og en "hidsig" knast, og overskriften "245 race van" tyder på race.

Nej, put du din nye "hidsige" knast i og se om ikke dine nuværende venturier er gode nok.

Udskiftning til små venturier, inden "lillemor" skal på familebesøg, tager ikke længere tid end et hjulskifte.

Hvor stor en motor har din 245 ?

Hilsen

Dix
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Morten VJ » tirs sep 14, 2010 19:19 pm

Størrelsen på venturien bestemmes af hvor meget luft motoren kan suge!

Det er det første man vælger størrelsen på. Ud fra motorens størrelse, og omdrejninger hvor maks effekten optræder.
Dermed har knastakslen en stor betydning!!

Hoved kriteriet for venturistørrelsen er ikke at miste effekt!!

Venturien bestemmer også trykfaldet over hoved systemet.
Hovedsystemet består af en benzindyse et blanderør og en luftkorrektions dyse.
Disse fire komponenter bestemmer hvor meget benzin der skal ind i motoren.

Skifter men feks. venturien ud med med en mindre!
Så skal der også ændes på hovedsystemet. Ellers bliver blandingsforholdet forkert.
Så det med at ændre venturistørrelsen uden at ændre på andet, det tyder på at den er justeret forkert, med de oprindelige dyser.

En ting jeg mangler er justering af tomgangssystem, og accelrations system. 2 meget viktige systemer for evnen til at accelrere, og benzinøkonomi.

Jeg er meget glad for at jeg opgav karburatorer til fordel for en programmerbar motorstyring.
Da det er meget nemmere, og billigere at justere ind,

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tirs sep 14, 2010 19:26 pm

og hurtigere!
Mvh.