Er i min efterhånden lidt brede søgning efter en Volvo veteran faldet over en "hjemmerenoveret" Herregårdsvogn fra 1969.
Jeg søger på nettet efter reperations og vedligeholdelses bøger og skal nok forbi Køsters og finde noget litteratur om modellen, men det kunne jo være der var nogle af de klassisk interesserede herinde fra der havde lyst og tid til at give sit besyv med.
Den er røget gennem veteran syn sidste år og har stået med plader på siden.
Bilen har fået en ORDENTLIG gang hattelak med løbere og det hele, heldigvis i en original-lignende farve, men den skjuler HELT sikkert på en gang spartelhelvede.. det må jeg tage hen af vejen, der er lidt tid til at gøre det som "kørende" projekt.
Jeg har ikke pengene, lysten, pladsen, faciliteterne eller tiden til at gøre dether til et 100% i orden originalt showpiece og selvom der nok er nogle der vil rynke lidt på næsen, så mener jeg der er mange flotte velbevarede herregårdsvogne, det er ikke strengt nødvendigt med en mere. Planen (hvis jeg kan få handlet prisen derhen hvor jeg vil) er at holde den mekanisk og sikkerhedsmæssigt ved lige og tage det kosmetiske sådan lidt hen af vejen. En af grundende er også at de dage den skal køre en lille tur, er der en laaang grusvej ind og ud, som ikke just indbyder til en bil der står perfekt i lakken og chromen. Det bliver en "brugsklassiker" ligesom mine andre vogne. Vi må se hvor længe jeg kan holde liv i den uden at den skal igennem en større gennemgribende renovering. Der skal nok dukke nogle overraskelser op.. det er jeg vant til.
Forbroen skulle være i orden og vistnok endda galvaniseret. Bunden er lappet med store grimme lapper med mågeklatter, men den er tæt og hel. Motor trækker godt og er en B20.. ved ikke om det er en A eller en B. Gearkassen går fint i alle gear, kan høres men larmer ikke alarmerende og bliver i gearene. Ingen umiddelbare rystelser eller brummen fra kardannen, bagtøjet støjer ikke, den bremser snorlige, har fået uoriginale glasfiberforskærme og kabinen skal have en tur. Temperaturmåler uret virker ikke, men føleren giver signal (der er sat et andet ur på som ligger løst). Der skal skiftes bagpotte og svejses ophæng til samme i bag. Den knirker en DEL i fortøjet, hvad kan smøres op på sådan en gammel svend og hvad skal man bare skifte først som sidst?
Bagklap låsen skal skilles ad og fikses og førerdøren låser sig selv en gang imellem.. alt ialt en rigtig hjemmemekanikervogn, som nogle nok vil mene er "lavet for grimt" til at forsøge at gøre noget ved den. Men så tænker jeg at der er færre der vil blive stødte over min ide om "brugsveteranisme"
Hvad siger eksperterne derude, hvor ligger de skjulte fælder i sådan en vogn? Og hvad vil i give mig af råd med på vejen til på tirsdag hvor jeg skal over og kigge på den for 2. gang og måske handle den hjem til gården ?
Med venlig hilsen og håb om udstrakt tålmodighed med min naivitet
Jan Kjerbye