Volvo V50 - gassede op af sig selv med hvid røg

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Volvo V50 - gassede op af sig selv med hvid røg

Indlægaf Volvo4life » tirs aug 09, 2011 22:31 pm

MBF skrev: Det er i hvert fald hvad forhandler oplyste mig, da jeg anskaffede den for bare 9 måneder siden :(
Mvh
Mai

Hvad siger den forhandler du har købt den hos?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf VolvoSport » tirs aug 09, 2011 23:23 pm

Hej

Er din Volvo V50 monteret med partikelfilter?
Hvis den er det: Har du læst afsnittet i instruktionsbogen vedr. mængden af olie på motoren?
Der står nemlig et eller andet om, at den ikke må fyldes op til maks. på oliepinden, da motoren smider dieselolie ned i motorolien, når den foretager regenerering af partikelfilteret og den mængde olie skal der være plads til, ellers er der risiko for, at den kan suge olien med op og forbrænde det.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf jimDK » ons aug 10, 2011 8:25 am

V50 instruktionsbog , 2006: http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... tp8316.pdf
"olie og væsker" er fra side 164 og frem
Synes det ligner den sædvanlige tekst, jeg kan ikke finde noget specielt? :roll:
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf VolvoSport » ons aug 10, 2011 22:38 pm

Har fået det fortalt af min kammerat, som er Volvomekaniker.
Det må stå i servicemeddelse så. For de må i hvertfald ikke fyldes op til max. på oliepinden. Det ved de hos Volvo.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MBF » ons aug 10, 2011 23:31 pm

Så er sidste nyt fra værkstedet at motoren er brændt af.... Alle dysser er smeltet ned og det er vist bare helt galt... Det bliver bare værre og værre for hver dag - overvejer ikke at tage tlf når de ringer fra værkstedet i morgen..... Nogen der mangler en bil med en afbrændt motor??
I forhold til mængden af olie har jeg ikke hørt noget om at den ikke må fyldes helt op til max - men jeg har nu heller ikke på noget tidspunkt selv fyldt olie på - det er kun sket på værkstedet... og når jeg har tjekket olie på den har det ligget lige under max så det er vel som det skal være... (i øvrigt forstå jeg ikke hvorfor "max" så skulle "sidde" der hvor det gør på oliepinden - ville det ikke give mening at justere det lidt ned - i stedet for at gemme den oplysning i en service meddelelse eller i instruktionsbogen?) nogen der evt. har den service meddelelse ?
Jeg har ikke talt med forhandleren hvor jeg har købt bilen - men det er planen at jeg vil tage kontakt til dem i morgen - men det er jo mig som har bevisbyrden i forhold til at få det ind under de 2 års reklamationsret - og hvordan beviser man noget som værkstedet kalder sort uheld??? Men anyway så vil jeg lige oplyse dem om mine oplevelser...

Nogen der har en ide om hvad det koster at få byttet motoren ud med en anden brugt motor - sat i selvfølgelig?

Hilsen
Mai
MBF
Bruger
Bruger

Indlægaf gmtgmt » tors aug 11, 2011 17:52 pm

ført er der motor det nok mellem 10-30 tusinde, så er der tandrem, vandpumpe, olie+filter, kølervækse, div pakninger og matrialer, aftapning af A/C anlæget

der er ca 2-3 dages arbejde på autoriseret værksted er mellem 500-900kr i timen så løber det hurtigt op. vis du selv skal stå for det så vil jeg anbefale dig at ringe rundet fordi mange gange så er det billiger på de uafhænge værksteder der ikke er eget af et stort firma feks bilia, vestergård etc

men hvor i landet er det du er fra?
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Thmen » fre aug 12, 2011 14:31 pm

Hej.
Det lyder som en noget træls omgang du er igennem.
For 3 år siden var jeg igennem den samme tur med en Seat Altea 1,9 tdi også fra 2006 som vi havde haft helt fra ny. Under en skiferie brød den sammen og vi måtte have en anden motor i efter kun 88.000 km. Da bilen var 2,5 år gammel (alle service overholdt til punkt og prikke) ville Smc Danmark ikke gå ind i sagen og hjælpe. Jeg ringde rundt til forskellige værksteder, også til Seat i Flensborg, men det endte med det blev det lokale Auto-mester værksted der fik lov at skifte den, regningen lød på 41000 gode danske kroner for en anden motor der havde gået 20.000 km. Seat skulle have 60.000 ,- !!

Jeg mistede dog troen på bilen og blev aldrig rigtig glad for den igen, selv om den kørte nøjagtig lige som før, så jeg solgte den kort tid efter med et kæmpe minus på tabskontoen.
Jeg byttede den til den bil jeg har i dag, en Volvo V70 D5 fra 2002 som aldrig har givet mig nogen problemer (endnu :-))

Hvis jeg var dig ville jeg tage fat i forhandleren, måske du kan hente halvdelen hos ham, da det trods alt kun er 9 måneder siden du købte bilen.
Helt og lykke med det hele.

/Thomas
Volvo V70 D5 aut. 2002
Thmen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Bronco » man aug 15, 2011 12:16 pm

Ang. pris på udskift af motor har Jeg spurgt mit uautoriserede men meget erfarne værksted syd for Holstebro (Spjald) Han siger : Hvis man køber en brugt motor hos Autogenbrug pris ca. 25 t.dkr + moms løber det hele op i ca 50 t.dkr + moms. Det kan muligvis gøres lidt billigere men så skal han købe en bil i Tyskland til ophug. Sælge dig motoren og så selv beholde resten af bilen.
Du kan jo give besked hvis du er intresseret (Jeg fandt faktisk en skadet bil der kun havde kørt 70 t.km).
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf gmtgmt » man aug 15, 2011 23:18 pm

det er jo også en mulighed vis der er en der kender en der kender der har set billed af tordenskjold som kan lave det orange.

det er desvære arbejdslønnen der er dyres ved den opperation
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf MBF » tirs aug 16, 2011 9:33 am

Hej igen,

Mange tak for alle jeres indlæg.
Status er pt at bilen stadig står på Volvo værkstedet og de er nu ved at skifte turboen. Alle brændstofdysser er blevet skiftet samt nogle spjæld og de fik gang i bilen - men det samme skete for værksted - den begyndte at tage opdrejninger.. De fik den kvalt og tog turboen fra - bilen kunne så godt kører også uden at tage opdrejninger, men åbenbart så kører motoren ikke ret godt uden turbo og nu er de ved at skifte turbo, da de igen mistænker den for at være den skyldige. De har dog ikke lovet mig noget - da de jo først er nød til at få ordentlig gang i motoren for at hører om den har taget varig skade, så jeg ved stadig ikke om der skal ny motor i... Jeg er ved at være noget træt af det hele og ked af det og kan godt nok ikke forstå hvad der sådan ud af det blå for en bil til at gå amok på den måde.
Jeg har talt med forhandleren hvor jeg købte bilen for 9 måneder siden, men de er selvfølgelig noget tilbageholdende med at gå ind i sagen, derudover har jeg skrevet og fremlagt sagen for Volvo Danmark, som jeg blev forslået herinde så der afventer jeg svar om de har rapporter fra andre som har oplevet noget tilsvarende.

Hilsen fra
Mai
MBF
Bruger
Bruger

Indlægaf MBF » fre aug 26, 2011 11:41 am

Afslutning:

Jeg har fået min bil retur - med ny turbo - nye indsprøjtningsdysser - nyt luftspjæld og en masse arbejdstimer - en meget dyr omgang...
Det er ifølge værkstedet helt klart turboen som var skyld i havariet.
Jeg har talt både med volvo og med forhandleren hvor jeg købte bilen i okt 2010 og der er ingen hjælp at hente til at dække en del af udgifterne... Forhandleren fraligger sig ehvert ansvar for den bil han har solgt mig..

Bilen kører sikkert helt som før men jeg må indrømme at jeg har midstet tilliden til den og overvejer at sælge - med det tab det nu giver.

Hilsen
Mai
MBF
Bruger
Bruger

Indlægaf Pede66 » fre aug 26, 2011 15:14 pm

Jeg ved ikke om du behøver at miste tilliden til bilen, men der er noget der tyder på at den måske ikke har været "holdt".
De biler jeg får ind har nogen gange motorolie på der ligner tjære og er der noget der ikke kan lide det så er det en turbo.
Så lidt regel mæssig service fremover er nok det der skal til, og så er du sikkert kørende i lang tid.
Men selvfølgelig kan der da ha været en fejl i turboen.

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf MBF » fre aug 26, 2011 15:20 pm

Alle Service på bilen har været overholdt - så må man vel formode at det er som det skal være?
MBF
Bruger
Bruger

Indlægaf Pede66 » fre aug 26, 2011 18:37 pm

Og det ved du fordi der er en udfyldt servicebog?
Jeg har set rigtig mange fuskede servicebøger.
Så det eneste du kan regne med er hvis du kender dem der har haft bilen, eller ved du kan stole på forhandleren.
MVH Peter

MBF skrev:Alle Service på bilen har været overholdt - så må man vel formode at det er som det skal være?
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf nib » fre aug 26, 2011 19:01 pm

Man har gode og dårlige stunder med alle biler, en ting er dog sikkert, de koster som regel alt for mage penge at holde kørende.
Hvis man er utilfreds med sin bil, ja hvorfor så beholde den, det skulle da kun være fordi det at sælge den og købe en anden ville være en meget dårlig forretning.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj