Jeg takker ydmygt for alle svarene.
Min mekaniske formåen kan ligge på et ikke udpræget stort areal (læs "lille sted"), men man er vel tålmodig håndværker i krop og sjæl, så selvfølgelig kan det læres. Jeg var virkelig glad for min hedengangne 240'er, og nok så glad som jeg er for 8½'eren, så er det jo altså ikke helt rigtigt ægte svenskerstål (og slet ikke den her, som jo er fra Belgien). Men altså - rå styring uden servo, baghjulstræk, og en gearkasse man kan mærke der er der, når man skifter. De gamle har sgu mere sjæl, selvom 855'eren er en fin bil.
Efter at have læst svarene står det rimelig klart hvad jeg skal kigge efter, nemlig noget fra før '71 med en (rimelig) sund karosse (held & tillyke med at finde det?

), karb's og nok uden overgear... trods alt mere hyggeligt at komme frem i langsommere tempo, end at stå hjemme og rode i overgear - ørepropper har jeg rigeligt af

- men gerne med sovebeslag. Så længe det virker og det overordnede udseende er i orden, så er jeg ikke originalfreak. Har den f.eks. sæder eller motor med Bosch-sprøjt fra en nyere model, så går jeg ikke voldsomt op i det. omvendt så skal den absolut ikke have plasticspejle og uoriginale lygter spredt rundt om på blikket. Bevares - er det nemt udbedret til originaludseende, skal det ikke vælte handlen, men jo mere original, des bedre.
Har også en onkel der er gammel Volvomekaniker (30+ PV'er, amazoner, og 140'ere), så mon ikke han kan huske en smule fra sin læretid, selvom det er ved at være mange år siden. Jeg spurgte herinde først, fordi jeg håbede på lidt debat mellem fagfolk, og det lykkedes jo ganske fint
Hvis ikke jeg fik det nævnt tidligere, så skal det være en sommer"brugsbil". Gemt fra salt og sjap, men ikke udstillingsbil. Nok er jeg tålmodig, men det slipper op når man skal have alt polergrejet frem hver gang nøglen har været drejet.
Mht. det med at tune osv., så kan det jo være næsten ligegyldigt herhjemme, når den ikke skal trække trailer alligevel, for uanset hvordan man vender og drejer det, så får man jo aldrig sådan en Vöx Volvo på danske plader. Man må elske hans Amazon herregårdsvogn og viz-tech P1800'en (er den bygget/på vej, eller nåede den aldrig af tegnebrættet?).
I skal alle have mange tak, og jeg håber på et tidspunkt at møde jer ude i landet over en snak om sande værdier og en kop