Novice søger 140 kyndige. Hvilken 142?

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Novice søger 140 kyndige. Hvilken 142?

Indlægaf Bredbilen » man maj 14, 2012 1:25 am

Ja nu skete det jo så... Man faldt for en gammel tøs... hende der 142'eren. men jeg har kun kigget, og ikke inviteret på date endnu, for hun har jo søskende - både yngre og ældre, med hvad det nu måtte medføre af forskellige personligheder. De kønneste mener jeg jo klart (og det er jo altså kun min mening, og ikke nødvendigvis nogen andres) er præ-71'ere med lang gearstang, koteletbaglygter og smalle kofangere, men hvilken en mellem 67 og 74 er nemmest at rode i? ...og hvilken en har statistisk færrest sygedage? Skal man i tilfælde af at man skulle falde over en af de yngre, holde sig helt væk fra indsprøjtning, fordi det måske på det tidspunkt ikke var gennemprøvet nok vs. karburatorer? Og så direkte videre til SU eller Weber? B18, B20 eller noget helt andet? Syge gearkasser? abnormt meget rust i enkelte årgange, eller "bare" standard Volvo, med dør- og skærmkanter og hjulbaljer? er nogle årgange nemmere at finde dele til, end andre?

Der er ikke vilde planer for den, andet end at den skal være hyggelig at tøffe rundt i - T5/T6/V8-planerne gemmer jeg til jeg har forstand til at rode i det selv og måske engang flytter fra landet, og til et sted, hvor der bliver set mildere på den slags... i et andet liv altså :D

Man kunne jo måske nok lokkes til at sætte de brede stålfælge eller minilites på den, men det skulle jo være til at overkomme, og ikke ødelægge designet fuldstændigt.

På forhånd tak for indsigtsfulde og måske ligefrem humoristiske indlæg/erfaringer/anekdoter.
Bredbilen
Bruger
Bruger

Geografisk sted: 9520 Skørping, Nordjylland - 1984 Volvo 240 B200k R.I.P. 1996 Volvo 855 2,5 10v

Re: Novice søger 140 kyndige. Hvilken 142?

Indlægaf volvobrynk » man maj 14, 2012 7:08 am

Hej

Generelt set, så kræver veteranbiler mere veligehold. Men Volvo er helt klart den nemmeste begynder-veteran, fordi de er kendt for ikke at gå i stykker.
Der er ikke nogen årgange der er specifikt den bedste, eller den ringeste. Men der er nogle årgange der er pænere. I min mening er det de tidlige der er de pæneste!
Men jeg vil dog sige at de tidlige biler har et bagtøj der er lidt svagere, fordi det i grove træk er et amazon bagtøj med skiver. Men dem er der ikke mange af, så du behøves ikke være nervøs.

Hvis du vil lave en større motor ombygning er det nemmere med en 71/72 model, fordi der er kardantunneln forberedt til de nye modeller af gearkasse. Altså dem med tilbage trukket skift. Men det er en meget nem ombygning, du svejser bare en i fra en 240. Det er vigtigere i mine øjne at finde en der er rustfri, da det er sjovere at skrue end at smede!

Med hensyn til Sprøjte vs. Karb: jo ældre det er, jo mere skal der skrues. Men hvis man går All-In fra starten, er det ikke så svært at holde kørende. Det er det naturlige skridt op fra knallert karburator til Volvo karburator. Og springet fra cykel til knallert, er ikke større end det fra knallert til veteranbil. Nu kender jeg ikke til din mekaniske formån, men hvis du vil, kan det læres.

Hvis du vil havde praktiske råd om ombygninger er Ingemann, en af de vise mænd!
Der er også en et fint projekt til salg herinde :-)
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf volvobrynk » man maj 14, 2012 7:33 am

Mht. Motor er de temmeligt gode, men hold øje med plejllejer og , især B20. Der er ikke nogle syge gearkasser, men overdrive (elektrisk/hydraulisk 5gear er dyrt at købe og dyrt at reparere.

B18 er godt og B20 er også godt. Nyere 4 cylindrene motor passer fint i. Efter min mening er det Stromberg over SU. Og Weber register over dobbelte karbs. En register er nemmere at just.. Men hvis du er villige til løbende at justere karbs er dobbelte ganske udemærket.

Volvo'erne er ikke generelt syge, men dårligt veligeholdte biler konmer til ar bryde ned uanset årgang!
Det meste kan skaffes nyt, men noget er dyrt. Der et 3 store forhandlere i DK, plus merkonomen. Der er også nogle gode i SE.

Der ikke så mange fede fælge at vælge mellem, men snak med Ingemann, han er custom-mesteren inden for 142 herinde. Jeg kan godt lide 740 fælge, Shelby/Cobra/wolfrace/mag-slots og mini-lite. Men det er en smagssag B-)

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf nj » tirs maj 15, 2012 9:33 am

Bredbilen skrev:Ja nu skete det jo så... Man faldt for en gammel tøs... hende der 142'eren. men jeg har kun kigget, og ikke inviteret på date endnu, for hun har jo søskende - både yngre og ældre, med hvad det nu måtte medføre af forskellige personligheder. De kønneste mener jeg jo klart (og det er jo altså kun min mening, og ikke nødvendigvis nogen andres) er præ-71'ere med lang gearstang, koteletbaglygter og smalle kofangere, men hvilken en mellem 67 og 74 er nemmest at rode i? ...og hvilken en har statistisk færrest sygedage? Skal man i tilfælde af at man skulle falde over en af de yngre, holde sig helt væk fra indsprøjtning, fordi det måske på det tidspunkt ikke var gennemprøvet nok vs. karburatorer? Og så direkte videre til SU eller Weber? B18, B20 eller noget helt andet? Syge gearkasser? abnormt meget rust i enkelte årgange, eller "bare" standard Volvo, med dør- og skærmkanter og hjulbaljer? er nogle årgange nemmere at finde dele til, end andre?

Der er ikke vilde planer for den, andet end at den skal være hyggelig at tøffe rundt i - T5/T6/V8-planerne gemmer jeg til jeg har forstand til at rode i det selv og måske engang flytter fra landet, og til et sted, hvor der bliver set mildere på den slags... i et andet liv altså :D

Man kunne jo måske nok lokkes til at sætte de brede stålfælge eller minilites på den, men det skulle jo være til at overkomme, og ikke ødelægge designet fuldstændigt.

På forhånd tak for indsigtsfulde og måske ligefrem humoristiske indlæg/erfaringer/anekdoter.

Jeg tilslutter mig fuldstændig dit eget valg, nemlig model 1971 med lang gearstang, ikke indfældede dørhåndtag, B20A m.m.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Ingemann » tirs maj 15, 2012 10:02 am

Alt er jo spørgsmål om smags og behag. Om man er til interiøret, eksteriøret eller det tekniske. Hver årgang har sine egne fordele, og hvis man ikke er nogen original-rytter, kan det lade sig gøre, at bygge lige præcis den model, som man gerne vil have - det handler bare om at vælge det korrekte udgangspunkt!
Du pønser allerede nu på at lægge en større motor i, og derfor ville jeg vælge en med kort gearstang. Som Rasmus siger, kan man godt svejse en anden kardantunnel i, men personligt ville jeg gerne undgå det!

I mine øjne passer en 71/72 vidst bedst til dine ønsker. Du kan altid skifte fronten til den blanke i ét stykke, hvis du ønsker at bilen skal se endnu ældre ud og evt. også dørene (håndtagene)

Rustmæssigt er de alle lige dårlige! :) De går de klassiske steder, men det kan sagtens lade sig gøre at holde det nede.

Send mig en PM, hvis du har nogle specifikke spørgsmål! Meget er prøvet :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Klågem » tirs maj 15, 2012 13:41 pm

Jeg ville vælge en 74-75 da bilen er identisk med 240 fra 75 og frem hvad vanger og bund angår. Dette gælder fra forstole og bagud. Dvs at du identitet problemer kan tage tank bagtøj bagsæde mm og sætte lige over i.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » tirs maj 15, 2012 15:04 pm

Klågem skrev:Jeg ville vælge en 74-75 da bilen er identisk med 240 fra 75 og frem hvad vanger og bund angår. Dette gælder fra forstole og bagud. Dvs at du identitet problemer kan tage tank bagtøj bagsæde mm og sætte lige over i.

Men den har det forkerte eksteriør ift. hvad manden ønsker (og jeg forstår ham godt...)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Klågem » tirs maj 15, 2012 22:41 pm

Ingemann skrev:
Klågem skrev:Jeg ville vælge en 74-75 da bilen er identisk med 240 fra 75 og frem hvad vanger og bund angår. Dette gælder fra forstole og bagud. Dvs at du identitet problemer kan tage tank bagtøj bagsæde mm og sætte lige over i.

Men den har det forkerte eksteriør ift. hvad manden ønsker (og jeg forstår ham godt...)

Det er smag og behag.
Men hvorfor omtaler i så modellen med den korte gearstang? Når manden nu er tilhænger af den lange
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » ons maj 16, 2012 16:52 pm

Fordi han selv skriver, at han på sigt gerne vil ligge en motor i med nogle flere heste.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Jeppe » ons maj 16, 2012 18:27 pm

Ingemann skrev:Fordi han selv skriver, at han på sigt gerne vil ligge en motor i med nogle flere heste.

Sjovt som øjnene der læser..... jeg tolker det jo lige modsat :lol:
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » ons maj 16, 2012 19:51 pm

Jeppe skrev:
Ingemann skrev:Fordi han selv skriver, at han på sigt gerne vil ligge en motor i med nogle flere heste.

Sjovt som øjnene der læser..... jeg tolker det jo lige modsat :lol:

Jeg må nok også tilstå at jeg efter en nærlæs godt kan se hvad I mener! Havde overset den sidste del af sætningen hvor der står "i et andet liv" ;)
Ja ja fuld kontrol! Jamen så er der jo frit slag i fase 1 og 2!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf volvobrynk » ons maj 16, 2012 20:53 pm

Okay

Så kender jeg en der har den rigtige model til salg ;-)

Det havde jeg også fejl tolket :-)

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Jeppe » ons maj 16, 2012 21:08 pm

Bredbilen skrev:Ja nu skete det jo så... Man faldt for en gammel tøs... hende der 142'eren. men jeg har kun kigget, og ikke inviteret på date endnu, for hun har jo søskende - både yngre og ældre, med hvad det nu måtte medføre af forskellige personligheder. De kønneste mener jeg jo klart (og det er jo altså kun min mening, og ikke nødvendigvis nogen andres) er præ-71'ere med lang gearstang, koteletbaglygter og smalle kofangere, men hvilken en mellem 67 og 74 er nemmest at rode i? ...og hvilken en har statistisk færrest sygedage? Skal man i tilfælde af at man skulle falde over en af de yngre, holde sig helt væk fra indsprøjtning, fordi det måske på det tidspunkt ikke var gennemprøvet nok vs. karburatorer? Og så direkte videre til SU eller Weber? B18, B20 eller noget helt andet? Syge gearkasser? abnormt meget rust i enkelte årgange, eller "bare" standard Volvo, med dør- og skærmkanter og hjulbaljer? er nogle årgange nemmere at finde dele til, end andre?

Hejsa

Jeg har selv haft tre 140 af forskellige årgange.... og det har været stabile gamle biler, men selvfølgelig med lidt småskavanker.

Den første var en 74 142 (quick) altså en skrabet udgave hvor bagruder ikke kan åbnes, ikke sovebeslag som på alle andre udstyrsniveauer. Det var en gammel bil med over 300.000 på klokken som bare trillede derud af uden de større problemer..... altså ud over rusten. Jeg er af den overbevisning at de sidste par årgange af 140-serien har en større tendens til at ruste....

Den anden var en enejers 69 142. Solid B20 motor og med 200.000 km skulle den have ny knastaksel. En kendt skavank på de første B20-motorer, men ellers ikke noget at komme efter mens jeg havde den.

Den sidste var en enejers 67 144S med 265.000 km.... På trods af alle historierne om dobbelt karburatorer, kørte B18B-motoren jævnt og stabilt. At den så sprang et bremserør i synshallen var en anden historie.

Der er masser af forskelle på årgangene, men driftsmæssig ikke det store. Personligt ville jeg holde mig fra udgaverne med elektronisk indsprøjtning, for begynder det først at drille er det nærmest umuligt at gøre noget ved. Omvendt er indsprøjtningen på 74-årgangen en mekanisk Bosch indsprøjtning meget lig den der sidder på de første Golf GTI.

Så mit råd vil være finde ud af hvilken årgang og udstyr du ønsker og så begynde at lede efter et godt eksemplar der opfylder de krav. Det er bedre at købe et godt eksemplar end at renovere på et dårligt.

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Bredbilen » tors maj 17, 2012 15:09 pm

Jeg takker ydmygt for alle svarene.

Min mekaniske formåen kan ligge på et ikke udpræget stort areal (læs "lille sted"), men man er vel tålmodig håndværker i krop og sjæl, så selvfølgelig kan det læres. Jeg var virkelig glad for min hedengangne 240'er, og nok så glad som jeg er for 8½'eren, så er det jo altså ikke helt rigtigt ægte svenskerstål (og slet ikke den her, som jo er fra Belgien). Men altså - rå styring uden servo, baghjulstræk, og en gearkasse man kan mærke der er der, når man skifter. De gamle har sgu mere sjæl, selvom 855'eren er en fin bil.

Efter at have læst svarene står det rimelig klart hvad jeg skal kigge efter, nemlig noget fra før '71 med en (rimelig) sund karosse (held & tillyke med at finde det? :) ), karb's og nok uden overgear... trods alt mere hyggeligt at komme frem i langsommere tempo, end at stå hjemme og rode i overgear - ørepropper har jeg rigeligt af :wink: - men gerne med sovebeslag. Så længe det virker og det overordnede udseende er i orden, så er jeg ikke originalfreak. Har den f.eks. sæder eller motor med Bosch-sprøjt fra en nyere model, så går jeg ikke voldsomt op i det. omvendt så skal den absolut ikke have plasticspejle og uoriginale lygter spredt rundt om på blikket. Bevares - er det nemt udbedret til originaludseende, skal det ikke vælte handlen, men jo mere original, des bedre.

Har også en onkel der er gammel Volvomekaniker (30+ PV'er, amazoner, og 140'ere), så mon ikke han kan huske en smule fra sin læretid, selvom det er ved at være mange år siden. Jeg spurgte herinde først, fordi jeg håbede på lidt debat mellem fagfolk, og det lykkedes jo ganske fint :D

Hvis ikke jeg fik det nævnt tidligere, så skal det være en sommer"brugsbil". Gemt fra salt og sjap, men ikke udstillingsbil. Nok er jeg tålmodig, men det slipper op når man skal have alt polergrejet frem hver gang nøglen har været drejet.

Mht. det med at tune osv., så kan det jo være næsten ligegyldigt herhjemme, når den ikke skal trække trailer alligevel, for uanset hvordan man vender og drejer det, så får man jo aldrig sådan en Vöx Volvo på danske plader. Man må elske hans Amazon herregårdsvogn og viz-tech P1800'en (er den bygget/på vej, eller nåede den aldrig af tegnebrættet?).

I skal alle have mange tak, og jeg håber på et tidspunkt at møde jer ude i landet over en snak om sande værdier og en kop :D
Bredbilen
Bruger
Bruger

Geografisk sted: 9520 Skørping, Nordjylland - 1984 Volvo 240 B200k R.I.P. 1996 Volvo 855 2,5 10v

Indlægaf Jeppe » fre maj 18, 2012 9:00 am

Denne her kunne godt se spændende ud:

http://www.dba.dk/volvo-142-20-2-doers- ... -82737726/

Jeg vil skyde på det er en 70-model udfra nummerpladen og at der er nakkestøtter i.

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til Diverse