Køb af første Volvo - Hjælp

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Køb af første Volvo - Hjælp

Indlægaf Lasse Aalborg » søn feb 16, 2014 16:33 pm

Hej Volvosnakkere

Jeg skal have ny bil og har bestemt mig for en diesel V50’er. Jeg har set og prøvet et par stykker og er godt tilfreds.
Jeg har omk. 170000 til købet. den skal bruges som pendlerbil og køre omk. 230km 2-3 gange om ugen.

Jeg har fundet denne DRIVe model fra 2009, http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/ ... ve/2028754

Det er ved en privat sælger og der er et par ting jeg gerne vil have afklaret inden jeg investerer.

Nuværende ejer har importeret bilen fra Tyskland. Jeg har hørt man kan være uheldig at der er stillet på tælleren og at nogle biler er slidte efter hård motorvejskørsel dernede.

Bilen mangler cruise control, sælger mener man bare kan købe knappen til rattet og opdatere software for at få det til at virke?

Sproget i infocentret og radioen er tysk, dette kan også ændres i software.

Jeg har læst at nogle af brugerne herinde har en VIDA. Er det den man kan aktivere cruise control og ændre sprog med? Volvo vil have 1500 for bare at ændre sproget, men hvis jeg skal aktivere cruise og ændre sprog, kan det måske svare sig at købe en VIDA selv, eller få hjælp fra nogen i her i forumet.

Bilen mangler desuden undervognsbehandling og sommerdæk.

Det er den første dyre bil jeg køber, så jeg vil gerne være sikker på jeg gør en god handel, så alle kommentarer og erfaringer er velkomne.

Lasse
Lasse Aalborg
Ny bruger
Ny bruger

Re: Køb af første Volvo - Hjælp

Indlægaf Claus » søn feb 16, 2014 16:45 pm

Man kan ikke selv ændre sprog med VIDA. Det kræver en software som kun kan fås hos Volvo.

Jeg har ingen mening om bilen :wink:
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Cringvig » man feb 17, 2014 21:40 pm

Hvis den ikke har fået undervognbrhandling fra ny så ville jeg ikke røre ved den.
Hvad med motoren er den blevet modificeret med banjobolt og bundkar ?
Hvilken stand er turboen i ?
Er olien skiftet med korte intervaller ?

Som Claus har jeg ingen mening om bilen men hvis det er dit første dyre køb ville jeg tænke mig rigtig godt om.

Hvorfor ikke en V70 D5, så har du bil i rigtig mange år.
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Odense C

Indlægaf Cringvig » man feb 17, 2014 21:50 pm

Mvh
Chris
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » man feb 17, 2014 21:56 pm

Cringvig skrev:Hvis den ikke har fået undervognbrhandling fra ny så ville jeg ikke røre ved den.

Hvor mange v50ere tror du opfylder disse krav?

Personligt er jeg enig, men hvis alle havde disse krav ville de jo næsten ikke blive handlet.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Lasse Aalborg » tirs feb 18, 2014 0:41 am

Den skal bruges som pendlerbil(Aalborg -Århus) med mange km om ugen, så jeg har valgt den ud fra km/l. Jeg tror v70'eren bliver lidt for dyr.
Den har fået skiftet bundkar og med hensyn til undervognsbehandling har den jo kørt sydpå hvor de ikke bruger salt og så er den jo galvaniseret, men jeg skal da have det gjort.
Jeg kører bilen til et FDM brugtbilsyn på næste tirsdag, så vil det vise sig hvilken stand den er i.

Er der nogen herinde der kan installere software til fartpilot? Det koster vist 3-4000 ved Volvo, så hvis jeg selv kunne sætte knapperne i og spare lidt på softwaren ville det være fedt.
Lasse Aalborg
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Cringvig » tirs feb 18, 2014 8:57 am

Jeg tror måske du skal kigge lidt på total økonomien fremfor at fokusere for meget på km/l

Og så er der jo også noget der hedder køreglæde :)

Volvo og kun Volvo kan ligge software ind. vi andre kan udlæse og slette fejl samt ændre nogle ting.
Mvh
Chris
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf nj » tirs feb 18, 2014 10:15 am

Cringvig skrev:Hvis den ikke har fået undervognbrhandling fra ny så ville jeg ikke røre ved den.

Som Claus har jeg ingen mening om bilen men hvis det er dit første dyre køb ville jeg tænke mig rigtig godt om.

Hvorfor ikke en V70 D5, så har du bil i rigtig mange år.

Sjovt nok næsten hver gang der er een som har lyst til en S40 - V40 - V50 bliver de rådet til at købe en V70 i stedet for.
Jeg tror ikke kvalitetsforskellen er så stor som mange vil gøre den til, og når der nu spørges til en V50, er det måske fordi man vil ha en lidt mindre bil.
Totaløkonomien tror jeg slet ikke er bedre i en V70, tvært imod, og køreglæden kan være mindst lige så stor i en V50.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Cringvig » tirs feb 18, 2014 11:09 am

Du har fuldstændig ret, måske er der en saglig grund til det råd, måske er det religion :)
Personligt har jeg haft V50 2.0d som firmabil og jeg var glad for jeg ikke skulle betale de regninger med bla. Servo pumpe og styring samt tilskudsvarmer inden 150kkm.
Den blev solgt af firmaet da den var for dyr at holde kørende.
Min egen V70 bliver jeg mere og mere glad for jo længere tid jeg har den.

Det er min personlige oplevelse og hvis manden vil ha en V50 så skal han da købe en, der er jo trods alt mange
tilfrefse ejere derude :)

Spørg GMTGMT han roder med dem på daglig basis og må derfor have en saglig indgangs vinkel på emnet.
Mvh
Chris
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » fre feb 21, 2014 2:18 am

Når du er ude for at købe din første dyre bil, så lad være med at handle privat!

Hos en forhandler får du 2 års reklamationsret via købeloven. Det fungerer i praksis på den måde, at de første 6 mdr. er en slags garanti, hvor der ikke stilles dokumentationskrav til dig. Købeloven gælder ganske vist også ved private handler, men her kan man kun bruge den ved meget grov efterladenhed. Og under alle omstændigheder vil det også kræve en erstatningssag. Meget besværligt.

Jeg tror bestemt V50eren er god til dig, hvis du kan lide den. De ændringer du vil have foretaget skal udføres hos Volvo. Jeg ved ikke nok om V50eren til at give gode råd, men på V70eren indeholder en opgradering til cruise control af nogle knapper til rattet og af software som læses ind af Volvo. Denne software pakke koster desværre en del, og kan kun hentes fra Volvo af en autoriseret VIDA operatør. Mht. sprogændringen, så kunne det være interessant om Volvo kan/vil oplyse artikelnummeret på den software, som de vil have penge for. Så kan man jo lige tjekke hvad de giver ovre i Sverige for det samme.

Alle brugtvognsforhandlere har udstyr til at justere på km tælleren. Det er ikke bare i Tyskland. Det kræver et trænet øje at kunne afgøre, om bilen har kørt det antal km der står på tælleren. FDM kan sikkert give et godt bud på hvor meget den reelt har kørt.

Og til sidst: En bil der har fået nyt bundkar ville jeg aldrig købe. Det kan godt være der har været en "uskyldig" grund, men risikoen er, at det kan have været i karambolage med et dæksel eller lign. Og så har den smidt al olien og ingen smøring til motoren mmm.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf ivor » fre feb 21, 2014 8:29 am

Hej

Ulrik Friis du skriver:

"Og til sidst: En bil der har fået nyt bundkar ville jeg aldrig købe. Det kan godt være der har været en "uskyldig" grund, men risikoen er, at det kan have været i karambolage med et dæksel eller lign. Og så har den smidt al olien og ingen smøring til motoren mmm."

Men det forholder sig således at hvis bundkarret er skiftet på en diesel er det fordi der er blevet fremstillet nogle eftermarkedsbundkar til PSA motorene, hvor der er muligt at aftappe al olien således at turbohavarier skulle minimeres.
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf Lasse Aalborg » man feb 24, 2014 23:13 pm

Jeg havde bilen til FDM brugtbilstest i formiddags og jeg blev der under hele testen og talte med mekanikeren, mens han gik bilen igennem. Der skulle ny "klimaanlægsvæske" på og derudover blev der kun fundet ganske få og ubetydelige fejl, som ny pære til nummerpladelys og nye vinduesviskere. Mekanikeren mente bilen var i fin stand og jeg har besluttet mig for at købe den. Jeg tænker at bilen jo koster knap 10000kr mindre end tilsvarende hos forhandlere, så hvis der skulle komme et eller andet er der lidt plads i budgettet. Jeg får bilen på fredag og er spændt og glæder mig til endelig at få en bil, efter at have kigget i 3 måneder.

Lasse
Lasse Aalborg
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Kingo » man feb 24, 2014 23:59 pm

Er den kun 10.000,- billigere end en sammenlignlig hos en forhandler?
Det lyder alt for lidt i min optik - jeg tænker den sælger bør presses. Jeg ville selv klart vælge forhandler - og dermed garanti hvis forskellen kun var 10k
Jeg tør slet ikke tænke på hvis dieselpumpen f.eks ryger efter en måned - så rækker dine 10k kun ca halvvejs så vidt jeg husker.

Har du været inde på bilpriser.dk og se hvad han kan få for den hvis han sælger til forhandler?
Specielt når der handles privat skal der krejles.

Husk at beregn hvad et sæt sommerdæk koster - det kan du ofte få med hos forhandler.
softwaren til fartpilot koster - du kan kun spare lidt hvis du kan finde et sæt brugte knapper hos en hugger - men det er softwaren der koster!
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Cringvig » søn mar 16, 2014 22:32 pm

Derfor er man lidt betænkelig ved V50....

viewtopic.php?f=3&t=10460
Mvh
Chris
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Diverse